عمومیکسب و کار برتر

دیگ روغن داغ چیست؟

با توجه به اهمیت دیگ روغن داغ و کاربردهای فراوان آن در صنایع مختلف، در این مقاله سعی شده است تا با تشریح انواع دیگ های روغن داغ، اصول و عملکرد اصلی آن ها شناسایی شود. دیگ روغن داغ یکی از رایج ترین و پرکاربردترین دیگ های بخار می باشد.

تابه روغن داغ چیست؟

دیگ روغن داغ یا بخاری روغن داغ وسیله ای است که برای انتقال حرارت بین سیال دریافت کننده حرارت (روغن حرارتی ویژه) و سیال گرما دهنده (گاز داغ تولید شده از احتراق مشعل) استفاده می شود. با این قطعات صنعتی با ایجاد سطح انتقال حرارت لازم، گرمای حاصل از گازهای احتراق مشعل به روغن حرارتی در گردش منتقل شده و باعث افزایش دمای آن می شود.

با استفاده از دیگ های روغن داغ می توان به دمای بالا در فشارهای عملیاتی پایین دست یافت. دمای کار دیگ روغن داغ معمولاً بین 150 تا 300 درجه سانتیگراد است. (دماهای عملیاتی بالاتر مستلزم استفاده از مواد، تجهیزات و روغن های حرارتی خاص است و به دلیل خطر و افزایش فرسودگی سیستم توصیه نمی شود.)

اصول طراحی و ساخت دیگ های روغن حرارتی

دیگ بخار یا دیگ نفت کوره باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که انتقال حرارت بین روغن و گازهای احتراق در سه انتقال کامل حرارتی انجام شود. افزایش سطح انتقال حرارت در بخاری نفتی منجر به مصرف انرژی بیشتر و کاهش مصرف سوخت می شود. برای خرید دیگ روغن داغ کلیک کنید.

علاوه بر این، در دیگ روغن داغ، گرما باید به طور یکنواخت به روغن حرارتی که در کویل گرمایش مارپیچی حرکت می کند و در گردش است، منتقل شود. هر گونه حرارت غیر یکنواخت و بیش از حد یا توقف حرکت روغن در مسیر کویل گرمایشی باعث افزایش دمای روغن می شود و اگر دمای روغن از حداکثر دمای مجاز کار بالاتر رود، به سرعت باعث اکسیداسیون روغن و تشکیل لجن یا کک در داخل می شود. سیستم و اسیدی شدن روغن باعث از کار افتادن سیستم در مدت زمان کوتاهی می شود.

لازم به ذکر است که با توجه به دمای بالای دیگ های روغن داغ، رعایت اصول ایمنی در طراحی و ساخت آن از اهمیت بالایی برخوردار است و بی توجهی به پیچیدگی فنی و اصول ایمنی آن می تواند هزینه های جانی و مالی را به همراه داشته باشد. متاسفانه تاکنون استانداردهای ملی و اجباری بخاری های روغن داغ تدوین نشده است. بنابراین سازندگان معتبر معمولاً آن را با استفاده از اصول فنی مندرج در استاندارد آلمانی DIN 4754 طراحی و تولید می کنند.

دیگ های روغن داغ بر اساس ظرفیت به صورت تک کویل، دو کویل یا سه کویل تولید می شوند و هر کویل دارای یک، دو یا سه رزوه لوله می باشد. (معمولاً از دو سیم پیچ حرارتی تشکیل شده و هر کویل دارای یک یا دو رشته لوله است.)

انواع بخاری روغن داغ

– دیگ روغن داغ افقی یا عمودی: دیگ های روغن داغ با توجه به ظرفیت و ابعاد طراحی به دو صورت افقی یا عمودی تولید می شوند که مزایا و معایب خود را دارند. بخاری های عمودی معمولا برای ظرفیت های کم و یا به دلیل محدودیت فضا استفاده می شوند. علاوه بر این دیگ های افقی عموما کارایی بیشتری دارند.

– دیگ های نفت گاز، گازوئیل، دو احتراق: دیگ های روغن گرمایشی با مشعل هایی که گاز یا گازوئیل می سوزند یا گازوئیل با احتراق دوگانه (گاز و گازوئیل. ) یا سه شعله (گاز، گازوئیل و روغن گرمایشی) قابل نصب هستند.

ایمنی و خطرات بویلر روغن داغ

ایمنی محیط کار یکی از اولویت های اصلی و غیرقابل انکار است که باید در همه زمینه ها مورد توجه قرار گیرد. در دیگ های روغن داغ به دلیل دمای بالای روغن موضوع ایمنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هرگونه سهل انگاری می تواند باعث آتش سوزی جدی و خسارت جانی و مالی زیادی شود.

– دیگ روغن گرمایش با کیفیت و استاندارد باید توسط سازندگان حرفه ای و با تجربه تولید شود. تولید این محصول دارای پیچیدگی ها و ظرافت هایی است که نیاز به دانش و تجربه خاصی دارد. قبل از خرید، لازم است از صلاحیت و دانش فنی سازنده اطمینان حاصل شود. موارد متعددی مشاهده شده است که تولید دیگ های روغن گرمایشی به دلیل قیمت پایین به تولیدکنندگان نامعتبر واگذار شده و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

– دیگ روغن استاندارد و با کیفیت باید با مواد مرغوب و مطابق استاندارد ساخته شود. استفاده از لوله های غیر قابل اشتعال یا ضد آب تحت هیچ شرایطی مجاز نمی باشد. همچنین ورق های مورد استفاده باید طبق استاندارد 17mn4 مقاوم در برابر آتش باشند. استفاده از ورق ها و لوله های با ضخامت کمتر از حد مجاز می تواند عمر دیگ را کاهش داده و خطرات متعددی را به همراه داشته باشد.

– کلیه عملیات گرمایش با روغن داغ باید توسط سازمان بازرسی مستقل ثالت زیر نظر اداره استاندارد و با استفاده از روش های RT (رادیوگرافی) و UT (التراسونیک) و گزارشات کامل جهت تهیه کیفیت جوش ها انجام شود. واردات قطعات یدکی کارخانجات

– دیگ های روغن حرارتی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و قابل اعتماد هستند، بنابراین دیگ می تواند در صورت بروز هر گونه مشکلی مانند بالا رفتن دمای روغن از حد مجاز و یا عدم گردش روغن به طور خودکار از خاموش شدن آن جلوگیری کند. مشعل را خاموش نکنید و ادامه دهید.

دکمه بازگشت به بالا