فرهنگ و هنر

دیپلماسی فرهنگی در دولت سیزدهم در بالاترین سطح خود قرار گرفت

آیین گرامیداشت «روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان» با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمد مهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و میهمانان داخلی و خارجی امروز یکشنبه (۱۰ تیر) برگزار شد.

به گزارش مجله لوکس، وزیر فرهنگ در این مراسم ضمن تبریک عید بزرگ مباهله گفت: سال اولی است که دهم تیرماه به نام روز دیپلماسی فرهنگی نام‌گذاری شده و در سالروز تاسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هستیم و با استفاده از این فرصت به اعضای سازمانی که مجاهدان فرهنگی ایران هستند تبریکی مضاعف عرض می کنم.

وی افزود: وقتی به سیر تشکیل این سازمان نگاه می‌کنیم عنایت ویژه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را می بینیم؛ پیشکسوتان این عرصه شاید بیش از دو سال جلسات کارشناسی در حضور رهبر انقلاب برای امر مهم مدیریت فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تشکیل دادند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نهادهای مختلفی که در آن مقطع تاریخی در آن حوزه کار می کردند نزد رهبری رفتند و مباحث از حیث کارشناسی توسط نهادهای مسئول بررسی شد و در نهایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تشکیل شد.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه شاید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جزء نادر مجموعه‌های دولت باشد که اساسنامه تاسیس آن باید به امضای رهبر انقلاب برسد، ادامه داد: این امر نشان دهنده اهمیت این سازمان برای ایشان است.

وزیر فرهنگ گفت: فرایند تعیین رئیس در سازمان فرهنگ اذن رهبری را می‌طلبد؛ وزیر فرهنگ پیشنهادش را در شورای عالی مطرح می‌کند، پس از آن وزیر در نامه‌ای مراتب را خدمت مقام معظم رهبری گزارش می‌کند و ایشان فرد پیشنهاد شده را باید تایید کنند تا حکم ریاست صادر شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان برای مأموریت مهم و بی‌بدیل در حوزه دیپلماسی فرهنگی تأسیس شده است، افزود: سابقه کار نزدیک به ۳۰ سال این سازمان بحث جدایی است، اینکه آیا همه اهداف تاسیس سازمان محقق شده یا خیر و دولت ها اهتمام لازم را به مسأله داشته اند یا خیر باید بررسی شود.

وزیر فرهنگ گفت: کار را در دوره‌ای آغاز کردیم که در یکی از گزارش ها گفته بودند از نظر مالی توان اداره رایزنی ها را نداریم؛ اما امسال به دلیل نگاه خاصی که دولت آیت‌الله شهید به این حوزه داشت توان مالی در بودجه ۱۴۰۳ به بیش از دو هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: امسال آماده جهش بزرگ در سازمان هستیم؛ تاسیس نمایندگی‌های فرهنگی جدید تقویت نیروی انسانی مجموعه‌ها و ارتقای پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی جزء موارد با اهمیت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در سفر آخری که همراه رییس جمهور به پاکستان رفتیم،  زمانی که فعالیت‌ها به رئیس جمهور ارائه شد، ایشان با شعف و شوق از توان بالای فرهنگی موجود یاد می‌کردند و اقدامات دوستانمان در بخش فرهنگی باعث سربلندی ما شده بود.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه در دولت به حوزه تعاملات اقتصادی با همسایگان به شدت اهمیت دادیم، گفت: در این مدت روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری را احیا کردیم که کار دشواری بود، با ترکمستان و تاجیکستان دچار چنان روابط گله‌آمیزی شده بودیم که تصور ترمیم آن سخت بود ولی در کمترین زمان اتفاق افتاد و همپای این بحث وضعیت فرهنگی هم بهبود یافت.

وی افزود: رایزنی ما در تاجیکستان حدود ۹ سال بسته بود اما در گفت‌و گوهایی که همراه با رئیس جمهور شهید داشتیم، توانستیم بعد از ۹ سال مجوز راه‌اندازی دوباره رایزنی فرهنگی را بگیریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تاجیکستان حوزه فرهنگی مشترک ماست، برادران و خواهران همزبان ما در آنجا حضور دارند، با افتخار به همدیگر می‌بالیم و وقتی همدیگر را می‌بینیم احساس شوق می‌کنیم اما نزدیک به ۱۰ سال روابط فرهنگی ما با این عزیزان دچار مشکل شده بود.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه تلاش کردیم به کشورهای منطقه سفر کنیم، گفت: خیلی از کشورها را نیز آقای ایمانی‌پور و همکاران دیگر رفتند و رفت و آمدهای متعدد شکل گرفت و هفته‌های فرهنگی برگزار شد.

وی افزود: در نزدیک به سه سال گذشته فضای دیپلماسی فرهنگی در بالاترین سطح خود قرار گرفت، زیر ساخت‌ها درست شد و کار به سمت اجرایی شدن پیش می‌رفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: خداوند بر علو درجات برادر شهیدم امیرعبداللهیان بیفزاید؛ چرا که ایشان به ما کمک زیادی می‌کردند؛ زمانی که در برخی از فرایندها دچار مشکل می‌شدیم، بلافاصله گره‌گشایی صورت می‌گرفت.

وزیر فرهنگ با اشاره به حضور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جلسه هیات دولت، گفت: آقای ایمانی‌پور در آن جلسه گزارشاتی را ارائه کردند، تصمیمات خوبی گرفته شد و اجلاس رایزنان فرهنگی پس از نزدیک به ۱۰ سال برگزار شد و رییس جمهور با حضور در سازمان فرهنگ نکات مهمی را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه قصد ما حل مسائل مختلفی بود که در سازمان با آن روبه‌رو بودیم که بخش مهمی از آن اتفاق افتاد، افزود: در دولت انقلابی آیت‌الله رئیسی دیپلماسی از وابستگی به چند کشور خارج شده بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سالها به ما گفته بودند راه ارتباط با دنیا از طریق غرب و آمریکاست؛ در دولت سیزدهم باب مذاکره بسته نشد ولی با همه دنیا ارتباط گرفتیم، در پیمان‌های مهم بین‌المللی اعم از پیمان شانگهای و بریکس وارد شدیم و در همه این موارد بخش تعاملات فرهنگی را سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیگیری می‌کند.

وزیر فرهنگ گفت: پیش‌بینی کرده بودیم تا امسال چند جشنواره فرهنگی هنری را با عنوان کشورهای عضو شانگهای آغاز کنیم.

وی افزود: در امتداد همین سیاست دنبال همین جنس تعاملات با کشورهای عضو بریکس بودیم، جمعیت نیمی از دنیا در کشورهای عضو بریکس است و اگر بتوانیم در حوزه دیپلماسی فرهنگی مثلا در چرخه نمایش فیلم در چین حضور داشته باشیم، موفقیت چشمگیری به دست آورده‌ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بخش مهمی از توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین مربوط به مسایل فرهنگی هنری است، تصریح کرد: کمیته‌ای در وزارت خارجه تشکیل و این موارد در توافق گنجانده و در تعاملات دوجانبه پی‌گیری شد؛  پویانمایی ساخت ایران که در روسیه به نمایش درآمد ۲/۵ میلیون دلار توانست بفروشد.

اسماعیلی گفت: این ظرفیت بالا  می‌تواند اقتصاد فرهنگ و هنر را ارتقا دهد و یکی از شعارهای سازمان در دوره جدید گسترش صادرات فرهنگی بود.

وزیر فرهنگ گفت: ریل‌گذاری‌ها باید ارتقا یابد، فضای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی در آستانه جهشی بزرگ قرار گرفته است و رایزنان ما بعضا کار همکاران در سایر بخش‌ها را نیز انجام می‌دهند که حضور چنین همکاران متخصص و پرتلاشی برای ما افتخار است.

وی افزود: دولت آیت‌الله شهید ما مجموعه ای از کارآمدی را در همه بخش‌ها به نمایش گذاشت و توانست کارآمدی نظریه دولت دینی را به اثبات رساند؛ در این نظریه علاوه بر اینکه عمران، آبادانی، پیشرفت مادی و دنیوی رخ می‌دهد، ایجاد بسترهای لازم برای سعادت اخروی جامعه نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تعریف سیاست در نگاه اندیشمندان نظریه دولت دینی از فارابی تا امام راحل نیز همین است؛ تلاش برای سعادت مردم در دنیا و آخرت.

اسماعیلی تاکید کرد: بستر اصلی این کار در حوزه فرهنگ باید شکل گیرد؛ حوزه فرهنگ از جمله حوزه‌های افتخار آمیز دولت شهید رئیسی بود.

وزیر فرهنگ افزود: این دولت اگرچه عمر کوتاهی داشت خاتمه آن به شهادت رئیس جمهور ختم شد و از قافله دوستان و عزیزان شهیدمان جا ماندیم؛ انشاالله همه ما از دعای خیر شهدا بهره‌مند شویم.
 

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا