بین الملل

دیدار اردوغان با بن سلمان؛ چندین قرارداد از جمله خرید پهپاد از ترکیه امضا شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین مجله لوکس، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد‌ سعودی، دوشنبه شب (۱۷ جولای)، در کاخ «السلام» شهر جده عربستان سعودی از «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه استقبال کرد. 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، مراسم استقبال رسمی از اردوغان، با نواختن آهنگ سرود ملی ترکیه و عربستان سعودی ادامه یافت و پس از سلام نظامی به اردوغان دیدار دوجانبه هیأت‌های همراه آغاز شد.

 

 

«امینه اردوغان» همسر رئیس‌جمهوری ترکیه، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه، «آلپ ارسلان بیرقدار» وزیر انرژی و منابع طبیعی، «یاشار گولر» وزیر دفاع ملی، «محمد فاتح کاجیر» وزیر صنعت و فناوری، «عمر بولات» وزیر تجارت، «عمر چلیک» معاون حزب عدالت و توسعه، «ابراهیم کالین» رئیس سازمان اطلاعات و «فخرالدین آلتون» مدیر ارتباطات ریاست جمهوری در این سفر، اردوغان را همراهی می‌کنند.

شبکه «الاخباریه» عربستان سعودی نیز گزارش داد که پس از پایان مراسم استقبال رسمی از اردوغان، مذاکرات رسمی دو طرف در خصوص همکاری‌ها و روابط دوجانبه سعودی – ترکی آغاز شد. 

پیشتر، رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند که سفر دوره‌ای اردوغان به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که از عربستان آغاز می‌شود، احتمالا سرمایه‌گذاری‌هایی به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد دلار برای ترکیه جلب خواهد کرد. روزنامه ترکیه‌ای حریت گزارش داده بوده که انتظار می‌رود، قراردادها با امارات حدود ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به همراه داشته باشد و سرمایه‌گذاری سایر کشورهای عربی ۱۰ میلیار دلار باشد.

وزارت دفاع عربستان سعودی، امروز (سه‌شنبه) گزارش داد که در جریان سفر رجب طیب اردوغان به این کشور، قراردادهایی با شرکت ترکیه‌ای «بایکار» سازنده هواپیماهای بدون سرنشین امضا شده است.

در بیانیه‌ وزارت دفاع عربستان در توییتر آمده است: «ولی‌عهد و رئیس جمهور ترکیه شاهد امضای تعدادی از توافقنامه‌های دوجانبه بین دو کشور هستند که شامل طرح اجرایی برای همکاری در زمینه‌های توانمندسازی‌ها، صنایع دفاعی، تحقیق و توسعه و دو قرارداد خرید بین وزارت دفاع و شرکت ترکیه‌ای بایکار می‌شود.

 

خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد که، دوشنبه شب ترکیه و عربستان در جریان مذاکرات هیأت‌های بلندپایه دو طرف، توافق‌نامه‌هایی در زمینه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم، صنایع دفاعی، انرژی، دفاع و ارتباطات امضا کردند که عبارتند از: 

– یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تقویت سرمایه‌گذاری مستقیم میان ترکیه و عربستان سعودی که به امضای «بوراک داغلی اوغلو» رئیس دفتر سرمایه‌گذاری در ریاست جمهوری ترکیه و خالد الفالح وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی رسید.

– یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ارتباطات بین بخش ارتباطات در ریاست جمهوری ترکیه و وزارت رسانه در عربستان سعودی که به امضای فخرالدین آلتون، رئیس بخش ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه و سلمان بن یوسف الدوساری، وزیر رسانه عربستان سعودی رسید.

– طرح اجرایی همکاری میان وزارتخانه‌های دفاع ترکیه و عربستان که به امضای یاشار گولر و شاهزاده خالد بن سلمان آل سعود، وزرای دفاع دو کشور رسید.

– یادداشت تفاهم در بخش انرژی میان وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه و وزارت انرژی سعودی که به امضای «الپ ارسلان بیرقدار» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه و شاهزاده «عبدالعزیز بن سلمان آل سعود» وزیر انرژی سعودی رسید.

– توافقنامه همکاری میان وزارت دفاع سعودی و شرکت بایکار که به امضای «خلوق بیرقدار» مدیرکل شرکت ترکی و «خالد بن حسین البیاری» معاون وزیر دفاع سعودی رسید. 

شبکه خبری «العربیه» پیشتر اعلام کرده بود که اردوغان، دوشنبه در چارچوب یک تور سه مرحله‌ای به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، به عربستان سعودی سفر می‌کند تا به دنبال فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری برای اقتصاد ترکیه باشد. وی با همراهی ۲۰۰ تاجر قرار است پس از جده به قطر و امارات برود.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

نشر بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای صنعتی و تجاری جهانی. با دانش در زمینه بازارهای جهانی و تجارت بین‌الملل، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای صنعتی، شرکت‌ها و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و بازاریابی، به شما دیدی جامع از تحولات صنعتی و تجاری جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا