به گزارش خبرگزاری آنلاین، علی تیرگیر مال خلیفه عصر شنبه در دوره توانمندسازی آموزگاران عشایر خراسان رضوی در مشهد اظهار کرد: سرانه سه برابری دانشآموزان عشایری پس از ۹ سال برای نخستین بار در دولت سیزدهم محقق شد.
مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بر اساس اساسنامه مدارس عشایری در سال ۱۳۹۳ باید سرانه دانش آموزان عشایری حداقل به صورت سه برابر پرداخت شود که با تلاشهای دولت در اسفند ماه سال گذشته به ثمر نشست.
وی بیان کرد: طی هفته آینده نیز دومین مرحله واریز سرانه دانش آموزان عشایری در کشور به صورت سه برابری به حساب مدارس عشایری واریز خواهد شد.
تیرگر با بیان اینکه سند تحول بنیادین به عنوان یک سند بالادستی برای نظام تعلیم و تربیت محسوب میشود، ادامه داد: تمام ساحتی بودن معلمان در مناطق کم برخوردار یک الزام اساسی برای تحقق تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین است.
مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تربیت تمام ساحتی بر اساس سند تحول بنیادین دارای سه کلید اصلی شامل وجود معلم توانمند و تمام ساحتی، محتوای آموزشی تمام ساحتی و مدیر تمام ساحتی است.
وی اظهار کرد: نخستین و کلیدیترین مؤلفه تحقق تربیت دانش آموز تمام ساحتی وجود معلم توانمند است، آموزگاران و معلمان در این قالب باید فراتر از وظایف سازمانی تعریف شده عمل کنند، بنابراین معلمان در مناطق کم برخوردار بیش از هر چیز باید توانمند و خود به عنوان فرد آموزش دهنده دارای تواناییهای تمام ساحتی باشند.
تیرگر با بیان اینکه یک معلم نه تنها با زبان بلکه با ذهن، فکر و رفتارش باید آموزش دهد، افزود: معلمان در مناطق عشایری در تمام ساعات شبانه روز در جایگاه تربیتی برای دانش آموزان قرار دارند.
مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی عشایر وزارت آموزش و پرورش، مؤلفه تعلیم و تربیت تمام ساحتی را وجود محتوای آموزشی تمام ساحتی عنوان کرد و افزود: این محتوا شامل کتاب برنامه درسی و بسته آموزشی میشود.
به گفته وی، اگر معلم محور تحول باشد مدیر مدرسه علمدار و ستون تحول است، لذا مدیر مدرسه نقش مهمی در تعلیم و تربیت تمام ساحتی دارد.
تیرگر بیان کرد: سبک زندگی مستقل عشایری موجب شده است که این قشر ولایت مدار و وفادار به نظام جمهوری اسلامی کمتر مطالبهگر باشند، برای گذر از این وضعیت همت مضاعف و کار جهادی لازم است تا جامعه عشایری از شاخصهای برخورداری و آموزشی بالاتری بهره مند شوند که تشکیل دفتر توسعه عدالت آموزشی عشایر در وزارت آموزش و پرورش نیز در همین راستا انجام شده است.