عمومی

حمله رژیم اسرائیل به لبنان؛ رویارویی واقعی یا جنگ روانی؟

کمتر کسی در این واقعیت تردید دارد که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تا زمانی در قدرت حضور دارد که جنگ ادامه داشته باشد؛ آیا این قاعده شامل گسترش نزاع نظامی به جبهه شمالی و نبرد تمام‌عیار رژیم اسرائیل با حزب‌الله لبنان خواهد شد؟

به گزارش مجله لوکس، به نقل از نورنیوز، پنج روز پیش، ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد «طرح‌های عملیاتی» را برای حمله به گروه حزب‌الله لبنان تایید کرده است.

تنش میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان که از فردای ۷ اکتبر و حمله به غزه آغاز شد، هفته گذشته با انتشار تصویری از پهپاد حزب‌الله موسوم به «هدهد» به اوج رسید؛ چراکه این تصاویر از سوی پهپادی فیلمبرداری و منتشر شده بود که توانست از رادارهای اسرائیلی پنهان بماند و بر فراز مراکز مهم، حساس، نظامی و غیرنظامی اراضی اشغالی ازجمله بندر حیفا پرواز کرده و تصویر بگیرد. اقدامی که نه تنها یک مانورِ اطلاعاتی محسوب می‌شد، بلکه سیستم اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را به ریشخند گرفت.

بعد از اطلاعیه ارتش رژیم اسرائیل بود که سید حسن نصرالله، رهبر مقاومت لبنان و دبیرکل حزب‌الله ضمن اعلام آمادگی برای دفاع، به رژیم صهیونیستی هشدار داد در صورت تحمیل جنگ از سوی صهیونیست‌ها، مقاومت بی هیچ محدودیتی، قاعده و سقفی خواهد جنگید. او همچنین در این‌باره به قبرس هشدار داد و سبب شد «نیکوس کریستودولیدس»، رئیس‌جمهوری قبرس اعلام کرد که این کشور جزیره‌ای در شرق مدیترانه، در هیچ عملیات نظامی در منطقه یا جای دیگر دخالت ندارد.

اما این تنها قبرس نبود که با مواضعی شفاف، پایش را از نبردی نظامی دور کرد؛ بلکه فرماندهان نظامی، اطلاعاتی و رسانه‌های صهیونیستی در این فاصله پنج‌روزه درباره هرگونه جنگ افروزی علیه لبنان هشدار داده‌اند. «شاک فریلیش»، معاون سابق مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در این‌باره گفت: «در پی این حمله احتمالی، جبهه داخلی (رژیم) اسرائیل و توانایی‌های نظامی حیاتی آن به شدت ضربه خواهد خورد». روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نیز نوشت: حزب‌الله لبنان بسیار هوشمند است و اسرائیل توان مقابله با پهپادهای آن را ندارد». همچنین خبرگزاری «سما» به نقل از «یسرائیل حسون»، معاون سابق شاباک که خطاب به سران سیاسی و نظامی رژیم اسرائیل سخن گفته، نوشت: «درباره ورود به لبنان دروغ نگویید و خودتان را گول نزنید که توان شکست حزب‌الله را در جنگ فرسایشی دارید». شبکه «سی‌ان‌ان» نیز عنوان کرد آمریکا نگران است در صورت وقوع جنگ تمام‌ عیار بین حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی، سامانه گنبدآهنین از پا درآید. از سوی دیگر «شائول گلدشتاین»، مدیر اجرایی شبکه برق رژیم صهیونیستی در سخنانی نسبت به توانایی حزب‌الله لبنان برای ایجاد اختلال در این شبکه و عدم آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی برای مقابله با آن هشدار داد.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا نیز در نشستی با «زاچی هانگبی»، رئیس شورای امنیت داخلی و «ران درمر» وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی خواستار خودداری این رژیم از تشدید تنش‌ها با لبنان شد. «عاموس هوکشتاین»، نماینده ویژه آمریکا نیز راهی سرزمین‌های اشغالی و لبنان با محوریت پیشگیری از گسترش دامنه جنگ شد. چراکه ناظران بین‌المللی معتقدند با توجه به نزدیک‌بودن انتخابات آمریکا، جو بایدن و دموکرات‌ها در کنار نیاز به حمایت از صهیونیست‌ها، گسترش دامنه جنگ در غرب آسیا را با اهداف انتخاباتی خود مغایر می‌دانند.

با این حال مقاومت لبنان همچون ۹ ماه گذشته تاکید دارد که به هر تهاجمی پاسخی سخت و پشیمان‌کننده خواهد داد؛ به‌ویژه آنکه «طوفان الاقصی» و پس از آن نشان داد که پاسخ مقاومت نه به صورت جزیره‌ای و انفرادی بلکه در چارچوبی هماهنگ از عراق و سوریه گرفته تا لبنان و یمن و غزه اجرا می‌شود و تعیین‌کننده سرنوشت نهایی جنگ‌هاست. پاسخی که صهیونیست‌ها نیز به آن اعتراف دارند و لذا تحرکات اخیر آنها مبنی بر تشدید تحرکات برای جنگ گسترده با لبنان بیش از هرچیز در چارچوب جنگ روانی صهیونیست‌ها برای سرپوش‌گذاشتن بر شکست اطلاعاتی‌ و امنیتی‌ رژیم اسرائیل تلقی می‌شود.    

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا