حلقه آخر آزادراه منجیل-رودبار به کجا رسید؟ / گلوگاه مسیر تهران-رشت باز می‌شود

حلقه آخر آزادراه منجیل-رودبار به کجا رسید؟ / گلوگاه مسیر تهران-رشت باز می‌شود

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، سال گذشته ۲۰ کیلومتر تونل حفاری شده که بخشی از آنها در آزادراه منجیل‌- رودبار بوده و حال باید دید این بار وعده تکمیل حلقه آخر این آزادراه که گلوگاه ترافیکی در مسیر تهران-رشت به شمار می‌رود، به کجا می‌رسد.

به گزارش مجله لوکس، آزادراه منجیل-رودبار باقی‌مانده آزادراه قزوین-رشت است که به‌دلیل شرایط خاص خود با برخورداری از تونل‌ها و پل‌های زیاد، به زعم مسئولان یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین آزادراه‌های کشور به شمار می‌رود. همچنین این آزادراه از کنار بافت شهری و بالای رودخانه عبور می‌کند و به همین دلیل کار در این محور بسیار سخت و دشوار است.

خیراله خادمی -معاون وزیر راه و شهرسازی- اسفندماه سال گذشته، پنج پروژه اولویت‌دار را برای سال ۱۴۰۲ نام برد و سال جدید را سال شکوفایی آزادراه‌های کشور نامید. او بهره‌برداری از ۸.۳ کیلومتر باقیمانده از آزادراه منجیل-رودبار را یکی از ابرپروژه‌های آزادراهی کشور دانست که گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین-رشت در محدوده شهر رودبار را مرتفع کرده و سفر ایمن و کوتاه‌تر در کریدور شمال-جنوب کشور را فراهم می‌کند.

درعین حال که به گفته نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی، مردم شهرستان رودبار در پیک ترافیک دچار مشکلات فراوانی می‌شوند و اهالی برخی از روستاها تا رسیدن به شهر چندین ساعت در ترافیک می‌مانند و تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل  – رودبار از این جهت هم حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید

افتتاح ۲۹۳ کیلومتر آزادراه در نیمه نخست سال ۱۴۰۲

افتتاح آزادراه منجیل-رودبار در سال جاری

خادمی البته پیش از آن در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ و خرداد ماه ۱۴۰۱ وعده پایان سال را برای تکمیل این پروژه داده بود؛ البته مشروط به تامین مالی. او گفته بود که مجموع تامین مالی پروژه ۸۰۰ میلیارد تومان است که ۱۰۰ درصد آن را هم دولت باید پرداخت کند؛ هرچند وعده تکمیل منجیل – رودبار به ۱۴۰۰ و حتی ۱۴۰۱ نرسید.

در این راستا خادمی در آخرین اظهار نظرات خود درباره آزادراه‌های کشور، به آزادراه منجیل – رودبار هم اشاره کرده است. او با بیان اینکه کل مسیرهای جاده‌ای و ریلی کشور به ۴۰۰ کیلومتر تونل نیاز دارد، گفت: سال گذشته در همین وضعیت خاص که کشور به ‌دلیل تحریم‌های ظالمانه از لحاظ مالی تحت فشار است، ۲۰ کیلومتر تونل حفاری شده که اقدام بزرگی محسوب می‌شود و پنج درصد به تونل‌ها اضافه شده است

خادمی همچنین درباره تونل‌های ساخته‌شده توضیح داد: بخش عمده‌ای از این تونل‌ها در آزادراه تهران – شمال و بخشی در آزادراه منجیل‌- رودبار بوده است.

او همچنین روز گذشته در دیدار با استاندار گیلان، با بیان اینکه همه ساله در ایام مختلف سال شاهد ترافیک سنگین در مسیر قزوین – رشت هستیم، اظهار کرد: مسیر قزوین – رشت گلوگاه مهمی در گیلان است که در روزهای پرتردد سال باعث ایجاد ترافیک سنگین در آن مسیر می‌شود و لذا در تلاشیم تا در سریع‌ترین زمان ممکن پروژه آزادراه تکمیل شود.  ۸۰ درصد این پروژه تونل است که مکاتبات لازم در این خصوص انجام شده است.

حال باید دید این بار وعده تکمیل حلقه آخر آزادراه منجیل – رودبار که عمر آن به نزدیک ۱۰ سال می‌رسد و در این مدت همچنان هشت کیلومتر نهایی پروژه ناتمام مانده به کجا می‌رسد یا طلسم ترافیک‌ قزوین – رشت با گره منجیل – رودبار همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا