سلامت و دانش

تکریم سالمندی و ارتقاء جوانی جمعیت از سیاست‌های کلی وزارت بهداشت

وزیر بهداشت در پیامی به مناسبت روز جهانی سالمند، از دو اصل «تکریم سالمندی» و «حفظ و ارتقاء جوانی جمعیت» به عنوان سیاست‌های کلی وزارت بهداشت یاد کرد.

به گزارش مجله لوکس، بنابر اعلام وزارت بهداشت در متن پیام دکتر بهرام عین اللهی آمده است:« نهم آنلاین، روز جهانی سالمند نامگذاری شده است. ضمن گرامیداشت این روز و تبریک آن به سالمندان عزیز کشور که مایه مباهات و افتخار این زاد و بوم پر عزت و پرشکوهند، امید دارم که دوران سالمندی خود را با سلامت و شادکامی بگذرانند.

سالمندی، دوره نهایی تکامل بشر است و سالمندان به عنوان سرمایه های اجتماعی، گروهی شایسته تکریم و سزاوار تقدیر و تجلیل به شمار می آیند. به واسطه ارتقای دانش و فناوری، پیشرفت بهداشت و علم طب در جهان امروز، امید به زندگی افزایش و شمار سالمندان در جهان و کشور ما به یُمن بهبود شاخص‌های سلامت فزونی یافته است.

سیاست های کلی وزارت بهداشت، بر دو اصل تکریم سالمندی و حفظ و ارتقاء جوانی جمعیت استوار است.

حفظ کرامت سالمندان، مستلزم آن است که آحاد جامعه، علاوه بر فرصت زیستنی طولانی، سالمندی توام با سلامتی را تجربه کنند. تکریم سالمندان، مستلزم فراهم کردن دسترسی عادلانه تمامی افراد جامعه از جمله سالمندان، به خدمات به به ویژه خدمات سلامت است. هدف آن است که سالمند، استقلال عملکردی خود را حفظ کرده و ارتقاء دهد، به یادگیری بپردازد، رشد کند، در ایجاد و حفظ روابط اجتماعی بکوشد، در تصمیم گیری‌های اجتماعی نقش ایفا نماید و زندگی مولّدی را تجربه کند.

به همین منظور باید با حفظ و ارتقاء جوانی جمعیت و هم افزایی و همکاری دستگاه های عضو شورای ملی سالمندان به گونه ای عمل شود که تک تک افراد جامعه، فرصت تجربه یک زندگی توام با کرامت، عزت و سلامت و سالمندی سالم را بیابند.»

انتهای پیام

نشر علوم پزشکی

من به عنوان یک نویسنده متخصص در زمینه علمی و پزشکی، مطالبی را به شما ارائه می‌دهم که به طور جذاب و قابل فهم، اطلاعات لازم را درباره موضوعات مختلف سلامتی به شما منتقل کنند.
دکمه بازگشت به بالا