تلاش اروپا برای اعمال فشار سیاسی به ایران با قطعنامه بی‌ربط و غیرفنی

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه گفت موضوع بی‌ربطی که در قطعنامه پیشنهادی اروپا به آن اشاره شده نشان می‌دهد که خط سیر آن‌ها در تنظیم این بندهای غیرحقوقی و غیرفنی، استمرار فشار به ایران است.

قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد. در این قطعنامه از ایران خواسته شده تا درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده در ۲ سایت توضیح دهد، همکاری با آژانس را بهبود ببخشد و از تصمیم خود برای لغو انتصاب بازرسان باتجربه آژانس بازگردد.

همچنین در روزهای اخیر فرانسه، انگلیس و آلمان در بیانیه‌ای مشترک با هدف غیر صلح‌آمیز جلوه دادن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، ادعا کردند که «ما آماده‌ایم از تمام اهرم‌های دیپلماتیک موجود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده کنیم. تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران به امنیت بین‌المللی آسیب می‌زند. ما متعهد به راه‌حل دیپلماتیک هستیم».

این اتهام‌پراکنی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در حالی مطرح شده که نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده، «تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات خود تحت برجام کاملاً مطابق با حقوق ذاتی کشور طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ توافق بوده و پاسخی به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، همراه با ناتوانی سه کشور اروپایی در پایبندی به تعهدات خود بود. این واقعیت آشکار به هیچ‌وجه نمی‌تواند مبنایی برای سه کشور اروپایی برای خودداری از اجرای تعهدات خود باشد».

در همین چارچوب، ایران، روسیه و چین نیز بیانیه مشترکی را در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ با دستور کار «راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در راستای قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل» صادر کردند، که در این بیانیه تاکید شد که «ما به همراه طرف‌های دیگر در مذاکرات، زمان و تلاش سرمایه‌گذاری کردیم که منجر به نتیجه‌گیری برجام در سال ۲۰۱۵ و سپس اجرای آن شد. از سال ۲۰۱۸، هنگامی که آمریکا به طور غیرقانونی و یک‌جانبه از این توافق کناره‌گیری و تحمیل تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی و اعمال سیاست فشار حداکثری علیه ایران نقطه عطفی برای این توافق شد، حمایت ما از برجام تغییر نکرده است».

جلسه شورای حکام آژانس

«کیومرث یزدان‌پناه» استاد دانشگاه در گفت‌وگو با مجله لوکس، در تحلیل خود از اقدام سه کشور اروپایی که منجر به صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران شد، گفت: قطعنامه اخیر، اتفاق جدیدی درباره ایران نیست، بلکه استمرار فشار بر ایران و گامی دیگر در مسیر منزوی‌سازی ایران به حساب می‌آید که هدف اصلی از این قطعنامه‌ها به زانو در آوردن ایران است.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خاطرنشان کرد: موضوع بی‌راه و بی‌ربطی که در این قطعنامه بدان اشاره شده نشان می‌دهد که خط سیر سه کشور اروپایی در تنظیم این بندهای غیرحقوقی و غیرفنی، همان استمرار فشار به ایران برای وادار کردن ایران به عقب‌نشینی از سیاست‌های منطقه‌ای خود و دست کشیدن از موضوع خصومت با اسرائیل است.

وی همچنین با اشاره به حمایت‌های مردمی از عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی بیان کرد: نکته دیگری که بهانه لازم برای تصویب چنین قطعنامه‌ای را در این برهه زمانی فراهم ساخته، واکنش‌های داخلی در ایران بعد از عملیات موسوم به وعده صادق بوده که منعکس‌کننده تغییر راهبردهای برق‌آسای هسته‌ای ایران در جهت دفاع از تمامیت سرزمینی خود است که تجربه نشان داده کشورهای غربی با محوریت فرانسه، آلمان و انگلیس از بروز چنین کنش‌های داخلی در ایران، واکنش مطلوب خود که همان فشار سریع به ایران است را نشان می‌دهند.

یزدان‌پناه اظهار داشت: غرب اساسا به دنبال مهار ایران در منطقه غرب آسیاست. صدور قطعنامه‌های این‌چنینی و دنبال‌کردن سناریوی دائمی‌سازی تحریم‌ها هم یکی از ابزارهای غرب است. 

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل