عمومیکسب و کار برتر

تفاوت بین اتومایزر، کارتومایزر و کلیرومایزر

اگر شروع به ویپ کشیدن کنید، به خصوص اگر که از وسایل پیچیده‌تری نسبت به ویپ یک‌بار مصرف یا پاد استفاده کنید، با خیل عظیمی از واژگان تازه رو به رو می‌شوید. برخی از این اصطلاحات به سادگی قابل فهمند اما برخی دیگر ممکن است معنی‌های پیچیده و نزدیک به هم داشته باشند. اصطلاحات کمی در ویپ کشیدن وجود دارد که به اندازه اتومایزر، کارتومایزر و کلیرومایزر پیچیده‌ باشد. در این راهنما، ما معنای این اصطلاحات را بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که هر کدام به چه چیزی اشاره دارند و ابهاماتی را برطرف می‌کنیم که باعث کاربرد اشتباه آن‌ها به جای یک‌دیگر می‌شود.

اتومایزر چیست؟

رایج‌ترین معنای اتومایزر در فرهنگ لغت عبارت است از «ابزاری که مایعات را به قطرات ریز اسپری تبدیل می‌کند». در ویپ کشیدن، این اصطلاح به معنی جزئی است که را به بخار تبدیل می‌کند اما، به یک بخش به خصوصی از ویپ نیز گفته می‌شود. در عمل، هر دستگاه ویپی، از کوچک‌ترین تا پیچیده‌ترین دارای اتومایزرند. اگر نمی‌داشتند، نمی‌توانستند جویس را به بخار تبدیل کنند و اصلا بهشان ویپ گفته نمی‌شد.

کارتومایزر چیست؟

با اینکه کارتومایزر اصطلاحی مجزا برای قطعه مشخصی از دستگاه ویپ است، با این وجود معمولا، حتی توسط خود فروشندگان ویپ نیز در تهران اسموک، با کلیرومایزر اشتباه گرفته می‌شود. اصطلاح کارتومایزر، که ترکیبی از دو کلمه «کارتریج» و «اتومایزر» است، به جویس و کویل اتومایزر به عنوان مجموعه‌ای واحد اشاره دارد.

کارتومایزر‌ها معمولا به باتری اتصال دارند و دستگاهی شبیه به قلم و یا سیگار هستند. در واقع، اغلب به کارتومایزرها شبه‌سیگار و یا ای‌-سیگارت می‌گویند، اگر چه که این اصطلاح فقط به کارتریج قابل تعویض و نه جز باتری آن، اشاره دارد.

برخی از مخازن کلیرومایزر به صورتی طراحی شده‌اند که با کیت ویپ قلمی شبیه به کارتومایزر استفاده شوند، اما فاحش‌ترین تفاوت‌ آن‌ها در این است که کارتومایزرها تقریبا همیشه از پیش پر شده‌اند و عموما پس از خالی شدن، قادر به پر شدن مجدد نیستند. همچنین کویل اتومایزر نیز قابل تعویض نیست. در عوض، کل واحد کارتومایزر دور انداخته شده و کارتومایزری جدید، جایگزین آن می‌شود.

با این حال، وقتی در دنیای ویپ از اصطلاح اتومایزر استفاده می‌شود، معمولا به مخزن‌های پیچیده‌تر قابل بازسازی نظیر آر دی‌ ای (اتومایزر قطره‌ای قابل بازسازی)، آر تی ای (اتومایزر مخزنی قابل بازسازی) و آر دی تی ای (اتومایزر مخزنی قطره‌ای قابل بازسازی) گفته می‌شود. این‌‌ها چیزهایی نیست که بتوانید در ویپ‌های ساده نظیر پیدا کنید.

اتومایزر از چند بخش مجزا تشکیل شده است. شامل: پایه‌ای که جریان الکتریسیته را از باتری منتقل می‌کند، کویل (که ممکن است از مواد گوناگونی ساخته شده باشد) و یک سری مواد فتیله‌ای که جویس را جذب کرده و نگه می‌دارند. به این مجموعه واحد، اتومایزر گفته می‌شود.

اتومایزر در هر دستگاه ویپ دیگری هم شامل همین اجزا است با این تفاوت که این اجزا در برخی، آن چنان که در آر دی ای/ آر تی ای می‌بینیم، به طور مجزا قابل تعویض نیستند.

اتومایزر ویپ چگونه کار می‌‌کند؟

تبدیل جویس ویپ به بخار پروسه ساده‌ای است‌. اتومایزر ویپ همانند کتری چای است، با این تفاوت که کارش را در مقیاسی کوچک‌تر و مدت زمان کمتری انجام می‌دهد.

المنت حرارتی کوچکی (کویل) به دور فتیله‌ای پیچیده شده و یا توسط آن احاطه می‌شود. امروزه جنس فتیله‌ها اغلب از پنبه است اما ممکن است از یک‌سری مواد دیگر نیز ساخته شده باشند.

جویس توسط فتیله، یا از مخزن جویس و یا از طریق قطره قطره چکانده شدن بر روی آن، جذب می‌شود. وقتی شما از ویپ کام می‌گیرید یا دکمه کام‌دهی آن را فشار می‌دهید، دمای کویل به سرعت بالا می‌رود. متعاقب آن، جویس درون فتیله که در مجاورت کویل است، داغ شده و تبخیر می‌شود. درست مانند بخار آب کتری.

وقتی از کام گرفتن دست می‌کشید، فتیله یا از مخزن، جویس جذب می‌کند و یا، همانند آن چه در آر دی ای اتفاق می‌افتد، به صورت قطره چکانی بر روی آن جویس ریخته می‌شود. پس از جذب جویس توسط فتیله، ویپ دوباره قابل استفاده خواهد بود.

کلیرومایزر چیست؟

لغت «کلیرومایزر» ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، ولی وقتی به آن به شکل ترکیب دو کلمه «کلیر» (به معنای شفاف) و «اتومایزر» نگاه کنید، قابل فهم‌تر می‌شود. این اصطلاح اغلب برای توصیف مخزن شیشه‌ای یا پلاستیکی شفاف ویپ (یا پادی) استفاده می‌شود که اتومایزر را احاطه کرده است. اتومایزر ممکن است به مخزن متصل باشد و یا از آن جدا شود.

امروزه کلیرومایزر یکی از محبوب‌ترین اشکال اجزای اتومایز‌کننده ویپ است. این اصطلاح در اصل مربوط به مخازن و کویل‌های ویپی بود که به نوعی از باتری متصل می‌شدند که از یک کانکتور شیاردار۵۱۰ استفاده می‌کرد. امروزه، کلیرومایزر عمولا به از پیش‌ساخته‌شده و کویل‌های قابل تعویض اشاره دارد. عملا هر چیزی از کیت ووپو آرگوس گرفته تا کیت کلاسیک ال ۲۰۰ (که از مخزن ساب‌اهم استفاده می‌کند) را می‌توان کلیرومایزر ویپ نامید.

با این حال، اگر در اینترنت واژه «کلیرومایزر ویپ» را جست‌وجو کنید، بعید است که پادها را در نتایج ببینید. هنگامی که برای اولین بار از واژه کلیرومایزر استفاده شد، عملا پادی وجود نداشت و آن‌ها، معمولا در دسته‌بندی جداگانه‌ای قرار می‌گیرند.

هنگامی که در زمینه ویپ از کلمه «کارتریج» استفاده می‌کنیم، تقریبا همواره منظورمان واحد از پیش پرشده یک‌بار مصرفی است که شامل جویس، کویل و فتیله است. این اصطلاح هم می‌تواند برای کارتریج‌های پاد شکل و هم کارتومایزرهای حقیقی استفاده شود اما به هر صورت، در هنگام جست‌وجو برای اجزای ویپ مورد نیازتان، راهنمای سودمندی است‌.

سوالات متداول

در ادامه تعدادی از رایج‌ترین سوالاتی آمده است که از گروه گوگرد در خصوص اتومایزر، کارتومایزر و کلیرومایزرهای ویپ پرسیده‌اند.

آیا ویپ‌های یک‌بار مصرف اتومایزر دارند؟

ویپ‌های یک‌بار مصرف، همانند سایر انواع ویپ، دارای اتومایزر هستند. موردی که نزدیک‌ترین شباهت را به آن‌ها دارد، کارتومایزر است، اگر چه که این اصطلاح به ندرت (اگر که بر فرض محال این اتفاق بیفتد) برای توصیف ویپ‌های یک بار مصرف استفاده می‌شود.

عبارت «فاقد اتومایزر» به چه معناست؟

اگر صفحه نمایشگر ال ای دی ویپ‌تان عبارت «فاقد اتومایزر» و یا «بررسی اتومایزر» را نشان می‌دهد، ممکن است چند دلیل داشته باشد. بررسی کنید که کانکتور شیاردار 510 لق نباشد و سپس ببینید سر کویل محکم در آن پیچ شده باشد. اگر هیچ‌کدام مشکلی نداشت، ممکن است مشکل از خود کویل باشد و  درست کار نکند و طول عمرش به اتمام رسیده و نیازمند تعویض باشد.

چرا کلیرومایزر من نشتی دارد؟

کلیرومایزرها از چندین جز جدا از هم ساخته شده‌اند که اگر به درستی در جای خود چفت نشده باشند، ممکن است منجر به نشتی شوند. رایج‌ترین علت آن، نقص در واشر و یا به درستی چفت نبودن آن است‌. جز اتومایزر (که معمولا به آن کویل می‌گویند) نیز ممکن است لق و یا نیازمند تعویض باشد.

آیا می‌شود کارتومایزر را دوباره پر کرد؟

در اغلب موارد، کارتومایزرها به راحتی قابل پر کردن نیستند. طراحی آن‌ها به صورتی است که تا هنگام خالی شدن می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و سپس باید تعویض شوند. برخی از کارتومایزرها را می‌توان با برداشتن درپوشِ دهانه و به آرامی چکاندن جویس بر روی فتیله، پر کرد. اتومایزر  ، كارتومایزر و كلیرومایزر ابزارهایی هستند که روی یک باتری یا پاور قرار می‌گیرند تا مایع ‏را به شکل بخار تبدیل كنند.
امروزه این سه نوع دستگاه در بازار وجود دارند.
هر سه نوع دستگاه‌ بر اساس اصل حرارت دهی مایع به دمای تبخیر کار می‌کنند.
لازم به ذكر است که هیچ برنده مشخصی بین اتومایزر ، كارتومایزر و كلیرومایزر وجود ندارد.
برخی افراد یکی را به دیگری ترجیح می‌دهند و هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارد که ما در ایجاد جزئیات بیشتر آن را مورد بحث قرار خواهیم داد.
اگر با برخی از اصطلاحات در این مستند آموزشی آشنایی ندارید، لطفا به مقاله مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا