عمومیکسب و کار برتر

تشخیص یاقوت اصل با آب (تشخیص دقیق انگشتر یاقوت اصل)

تاریخچه یاقوت 

نام یاقوت از کلمه لاتین «ruber» به معنی قرمز می‌آید. این گوهر گرانبها که صاحبان قدرت و عشاق علاقه خاصی به آن دارند، احساسات را بیش از هر سنگ دیگری منتقل می‌کند. برخی از فرهنگ‌های باستانی معتقد بودند که یاقوت و سایر سنگ‌های قیمتی، درست مثل میوه روی درختان رشد می‌کنند. آن‌ها در ابتدا به شکل نگین‌های سفید کوچک جوانه می‌زنند و به آهستگی رشد می‌نمایند و در نور خورشید می‌رسند و به رنگ قرمز در می‌آیند. وقتی یاقوت سرخ با رنگ قرمز اشباع شد، آماده چیدن می‌شود.

افسانه‌های یاقوت

به دلیل اینکه یاقوت یکی از سنگ‌های گرانبهاییبوده که از دوران گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته، افسانه‌های بسیاری در مورد آن گفته شده است. در این بخش می‌خواهیم شما را با برخی از آن‌ها آشنا کنیم.

افسانه‌های احساسی یاقوت

قبل از پرداختن به مسئله تشخیص یاقوت اصل باید بدانید که برای هزاران سال، این گوهر نمادی از عشق، انرژی، قدرت و علاقه به زندگی محسوب می‌شده است. هیچ سنگی در دنیا پیدا نمی‌شود که این گونه قدرتمند برای انتقال احساسات عمل کند. همچنین گذشتگان عقیده داشتند که یاقوت می‌تواند نیروهای حیاتی را به انسان بازگرداند و انرژی و نشاط را افزایش دهد. این سنگ به عنوان سنگ شجاعت نیز شناخته می‌شود. در افسانه‌ها آمده است، شخصی که یاقوت دارد بدون ترس از شر و بدبختی زندگی می‌کند.

انگشتر یاقوت کبود مردانه و زنانه هم دارای خواص درمانی زیاد است و هم از طریق روایات معصومین (ع) توصیه شده است.

افسانه‌های درمانی یاقوت

از نظر جسمی، یاقوت سرخ تعادل و انرژی تولید می‌کند، چاکرای قلب را تحریک می‌نماید و اشتیاق به زندگی را تقویت می‌کند، اما هیچ‌گاه تخریب کننده نیست. این سنگ گرانبها بر خستگی و بیش فعالی غلبه می‌کند.

یاقوت بدن و خون را سم زدایی نموده، تب و بیماری‌ها را از بین می‌برد و فشار خون را درمان می‌کند. این گوهر ارزنده برای قلب و سیستم گردش خون مفید است و موجب تحریک کلیه‌ها، طحال و اندام‌های تولید مثل و ترشح آدرنالین می‌شود.

انواع یاقوت

پیش از آنکه روش‌های کاربردی تشخیص یاقوت اصل از بدل را ارائه کنیم به شرح انواع یاقوت می‌پردازیم.

یاقوت قرمز

این سنگ به رنگ قرمز از کمرنگ تا پر رنگ، صورتی و قرمز مایل به بنفش می‌باشد که به آن یاقوت سرخ و یا روبی هم گفته می‌شود.

یاقوت کبود

به سنگ‌های کوراندومی که رنگ‌های آبی تیره تا ارغوانی تیره و کبود داشته باشند یاقوت کبود گفته می‌شود.

یاقوت زرد

به سنگ‌های کوراندومی که دارای طیف رنگی زرد کمرنگ، زرد پر رنگ، نارنجی، طلایی و ترکیب قهوه‌ای با رنگ‌های ذکر شده باشند یاقوت زرد می‌گویند.

این رنگ از یاقوت خیلی کمیاب است. و اگر در بازار یاقوت زرد می‌بینید همه نتیجۀ دستکاری‌های شیمیایی روی یاقوت کبود است که به دست انسان انجام می‌شود. تشخیص یاقوت اصل از بدل در اینگونه موارد قابل توجه است.

انداختن یاقوت در اب | ایا یاقوت رنگ اب را قرمز میکند

یاقوت استار

این سنگ به صورت کلکسیونی به فروش می‌رسد و قیمت بالاتری دارند. اگر داخل یاقوت ناخالصی‌های سوزنی شکل وجود داشته باشد و یاقوت به صورت گنبدی تراش خورده باشد. (که بیشتر عقیق اینگونه تراش می‌خورد)، با برخورد نور به ناخالصی‌های موجود در یاقوت پدیدۀ زیبایی به شکل ستاره به وجود می‌آید.

چند نمونه از موارد قابل کاربرد در خصوص نحوۀ تشخیص یاقوت اصل از بدل در مطلب ذیل ارائه می‌شود.

زمان خرید یاقوت برای تشخیص یاقوت اصل از نوع تقلبی و صنعتی آن، حتماً از فروشنده تقاضا کنید که شناسنامه یاقوت که اصلی بودن آن را نشان دهد به شما ارائه نماید.

البته این زمانی است که شما می‌خواهید مبلغ زیادی را صرف خرید یاقوت نمایید. اما اگر قصد داشتید انگشتر یاقوت اصل مردانه و زنانه یا زیور آلات یاقوت را که قیمت پایینی دارند خریداری نمایید. به این نکات توجه کنید. انگشتر یاقوت سرخ مردانه و زنانه یکی از جذاب‌ترین، ارزشمندترین و محبوب‌ترین انواع انگشتر در جهان می‌باشد

مهرداد مهرآور

مهرداد مهرآور، نویسنده و متخصص حوزه سنگ‌های قیمتی، با شور و اشتیاقی فراوان به بررسی و به اشتراک گذاری دانش خود در این زمینه می‌پردازد. او از جوانی علاقه‌مند به زمین‌شناسی و معدن‌کاری بوده و این علاقه او را به دنیای گوهرها و سنگ‌های قیمتی سوق داد.
دکمه بازگشت به بالا