تاکید پکن بر به رسمیت شناختن حق حاکمیت کشورهای شوروی سابق

پس از اینکه سفیر چین در فرانسه با بیان اینکه جمهوری‌های سابق شوروی کشورهای مستقل نیستند، در اروپا غوغا به پا کرد، پکن امروز (دوشنبه) اعلام کرد که به حاکمیت این کشورها احترام می‌گذارد.

به گزارش مجله لوکس، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت‌های استونی، لتونی و لیتوانی اظهارات “لو شایه”، سفیر چین در فرانسه را رد کردند.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع چین درخصوص شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به کنترل روسیه در آمد، گفت هیچ توافقی برای تثبیت موقعیت اوکراین به عنوان یک کشور مستقل وجود ندارد.

پکن پیش از حمله سال ۲۰۲۲ روسیه به اوکراین اعلام کرد که با مسکو “دوستی بدون محدودیت” دارد، اما سعی کرده بی طرف بماند و خواستار آتش بس و مذاکرات صلح شده است.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه پکن به حق حاکمیت جمهوری‌های استقلال یافته شوروی احترام می‌گذارد، گفت، موضع پکن شفاف و واضح است اما اشاره‌ای به نادرست بودن اظهارات سفیر چین در فرانسه نکرد.

سفیر چین در پاریس کشورهای بالتیک را با دیگر جمهوری‌های شوروی سابق که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ از مسکو اعلام استقلال کردند، مقایسه کرد.

این سفیر گفته بود: با توجه به قوانین بین‌الملل، حتی این کشورهای استقلال یافته شوروی موقعیتی ندارند. این در قوانین بین‌الملل تاثیرگذار است چون هیچ توافق بین‌المللی برای تثبیت موقعیت آنها به عنوان یک کشور مستقل وجود ندارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفته که حق حاکمیت اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد. کرملین نیز این مساله را شفاف سازی کرده که استقلال کشورهای حوزه بالتیک و نقش آنها در ناتو و اتحادیه اروپا را تهدیدهایی علیه امنیت روسیه می‌داند.

دولت پکن نیز مسکو را شریک خود در مخالفت با سلطه آمریکا در امور جهانی می‌داند.

پکن اعلام کرده که می‌خواهد نقش میانجی‌گر را ایفا کند اما دولت‌هایی چون آمریکا آتش بس را در جنگ اوکراین، مشروع دانستن اهداف ارضی پوتین می‌دانند.

وزیر خارجه لیتوانی در توئیتی نوشت: اگر کسی هنوز متعجب است که چرا کشورهای حوزه بالتیک نمی‌توانند به چین به عنوان میانجی‌گر صلح در اوکراین اعتماد کنند باید بگوییم که صحبت‌های سفیر چین در فرانسه بیانگر این عدم اعتماد است، چون او گفته که کریمه برای روسیه است و مرزهای کشورهای ما هم مبنای حقوقی ندارند.

وزارت خارجه فرانسه نیز خاطرنشان کرده که دولت‌هایی شامل چین مرزهای اوکراین از جمله کریمه را زمانیکه در ۱۹۹۱ اعلام استقلال کرد، به رسمیت شناختند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل