سلامت و دانش

تاثیر منفی فشارخون بالا در دوران بارداری بر حافظه

مطالعه ای که اخیراً توسط دانشگاه اراسموس در هلند ، روتردام انجام شده است ، نشان می دهد زنان مبتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری بیشتر از سایر افراد مسن دچار مشکلاتی مانند مشکلات حافظه می شوند.

به گزارش مجله لوکس و به نقل از دیلی میلنتایج یک مطالعه نشان می دهد مادران باردار در صورت داشتن فشار خون بالا ممکن است در سن پیری دچار مشکلات حافظه شوند.

برای انجام این کار ، محققان هلندی حافظه و مهارت های تفکر 596 زنی را که 15 سال پیش زایمان کرده اند آزمایش کردند. این گروه شامل زنانی بودند که فشار خون طبیعی در دوران بارداری داشتند و برخی از آنها فشار خون بالا داشتند.

محققان گفتند که نتایج می تواند منجر به آزمایش های غربالگری برای شناسایی افراد در معرض عقب ماندگی ذهنی شود.

تخمین زده می شود که تا 10٪ از زنان باردار در انگلیس از فشار خون بالا رنج می برند. فشار خون یک عامل خطر شناخته شده برای زوال عقل است.

ماریا آدانک ، نویسنده مقاله و متخصص زنان و زایمان در دانشگاه اراسموس روتردام ، گفت: زنان مبتلا به فشار خون که بارداری خود را با فشار خون بالا شروع می کنند و همچنین زنان مبتلا به پره اکلامپسی ، باید پس از بارداری تحت نظارت دقیق قرار گیرند. خرید

پره اکلامپسی از عوارض بارداری و یک اختلال چند عاملی است. این بیماری یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در زنان باردار است که باعث عوارض جنینی و مادری می شود.

وی گفت: “این زنان باید تغییرات شیوه زندگی و سایر روشهای درمانی را كه می توانند به كاهش خطر این مشكلات كمك كنند ، انجام دهند.”

در مطالعه خود ، دکتر آداناک و همکارانش آزمایش حافظه را بر روی 596 زن انجام دادند. از این تعداد ، 481 نفر فشار خون طبیعی در دوران بارداری داشتند و 80 نفر فشار خون حاملگی داشتند که بعد از 20 هفته اتفاق افتاد. سی و پنج شرکت کننده دچار پره اکلامپسی بودند. محققان با وجود 15 سال پس از تولد فرزندشان ، مهارت های تفکر و حافظه آنها را آزمایش کردند. محققان دریافتند افرادی که فشار خون بالا در دوران بارداری دارند در آزمایش های یادآوری فوری و حافظه عملکرد بدتری دارند زنانی که در طول آزمایش یادآوری بارداری فشار خون بالا داشتند به ویژه کم بودند.

دکتر آدانک گفت: “مهم است که فشار خون حاملگی و پره اکلامپسی را به عنوان یک عامل خطر برای اختلال شناختی در نظر بگیریم.” بسیاری از خانم ها ممکن است این مسئله را به عنوان یک مشکل موقتی در دوران بارداری ببینند و متوجه نشوند که می تواند یک اثر طولانی مدت داشته باشد.

یکی از محدودیت های مطالعه این بود که قبل یا حین بارداری ، محققان هیچ آزمایش فکری یا حافظه ای روی آنها انجام نداده اند ، که اکنون با داده های به دست آمده از مطالعه مقایسه می شود.

دکتر آداناک در پایان گفت: “در آینده ، مطالعاتی برای تعیین اینکه آیا درمان زودرس فشار خون بالا می تواند از مشکلات شناختی در زنان با سابقه فشار خون بالا در دوران بارداری جلوگیری کند ، انجام می شود.”

نتایج در مجله Neurology منتشر شد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا