بازدید مخبر از مرکز پایش اطلاعات کشاورزی ایران/پرداخت ۳۰هزار میلیاردتومان از مطالبات گندم‌کاران

سرپرست ریاست‌جمهوری با حضور در وزارت جهاد کشاوزی، از مرکز پایش اطلاعات کشاورزی ایران بازدید کرد و با توضیحات مسئولان مربوطه، از نحوه فعالیت سامانه‌های مختلف این مرکز در جمع‌آوری، ثبت اطلاعات و سیاستگذاری در زمینه کشاورزی کشور مطلع شد.

به گزارش مجله لوکس، دکتر محمد مخبر در این بازدید که بعد از ظهر امروز جمعه(۱۸ خرداد) با همراهی وزیر جهادکشاورزی انجام شد، در جریان کار سامانه‌های پهنه‌بندی کشاورزی برای ثبت اطلاعات کشاورزان بر اساس سیستم هوشمند، سامانه سامکا (اطلاعات مکانی کشاورزی ایران) پایش میزان کاشت و برداشت محصولات با کمک تصاویر ماهواره‌ای، سامانه سیفا (خرید گندم)، سامانه هوشمند رصد و پایش زنجیره طیور، سامانه ذخایر استراتژیک و سامانه کنترل پایش مواد کودی قرار گرفت.

سرپرست ریاست‌جمهوری در ضمن این بازدید با قدردانی از دست‌اندرکاران وزارت جهادکشاورزی برای راه‌اندازی مرکز پایش و جمع‌آوری برخط اطلاعات کشاورزی کشور، بر سیاستگذاری هوشمندانه مبتنی‌بر اطلاعات سامانه‌ها، مدیریت و پیش‌بینی میزان تولیدات، عرضه در بازار و نیازهای مصرف‌کنندگان با بهره‌گیری از این سامانه‌ها تاکید کرد و گفت: مدیریت قیمت و فراوانی محصولات کشاورزی از مهمترین ماموریت‌های وزارت جهادکشاورزی با کمک اطلاعات سامانه‌های مرکز پایش اطلاعات کشاورزی ایران است.

دکتر مخبر همچنین با اشاره به تلاش‌های این وزارتخانه در طول سه سال گذشته در راستای مدیریت و آرامش بازار محصولات کشاورزی و فرآورده‌ها و نهاده‌های دامی در کشور، تصریح کرد: امنیت غذایی یکی از مولفه‌های مهم اقتدار کشور است که در این حوزه باید برنامه زمان‌بندی شده با تاکید بر حداقل زمان دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده نیز تدوین و عملیاتی شود.

سرپرست ریاست جمهوری، ارتقای بهره‌وری در تولیدات کشاورزی، بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا، مدیریت آب و سیاست‌گذاری صحیح را، از مهم‌ترین مؤلفه‌های سیاست‌گذاری در حوزه کشاورزی و دامی کشور در راستای امنیت پایدار غذایی توصیف کرد و گفت: حوزه کشاورزی از بخش‌هایی است که مردم می‌توانند بیشترین ورود را در این عرصه اقتصادی داشته باشند و باید وابستگی دولت و نیاز به ارزبری در این حوزه با حضور و مدیریت مردم به حداقل ممکن برسد.

دکتر مخبر همچنین بر لزوم توجه به هزینه تمام‌شده و به‌ویژه هزینه حمل‌ونقل محصولات کشاورزی، دامی و باغی به لحاظ جغرافیایی، گسترش کشت فراسرزمینی، تکمیل و به‌روز کردن الگوی کشت و کنترل واردات محصولات کشاورزی تاکید کرد.

سرپرست ریاست جمهوری افزود: توجه به تولید در دولت سیزدهم محوری جدی بود و به لطف خدا در حوزه کشاورزی و دامی، تولید گندم و مرغ و وضعیت گوشت، نسبتا به نقطه خوبی رسیدیم و البته باید عقب‌ماندگی‌ها در بعضی زمینه‌ها نیز هرچه سریع‌تر جبران شود.

وی ادامه داد: باید راندمان بخش کشاورزی و میزان تولید تناژ در هکتار مدیریت شود. همچنین اگر مصرف آب در بخش کشاورزی  مدیریت شود، چند برابر نیاز کشور آب در این بخش خواهیم داشت.

وی افزود: وضعیت ذخایر راهبردی محصولات کشاورزی با تلاش‌های وزارت جهادکشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی نسبت به ۵ سال گذشته بی‌نظیر بوده و در برخی محصولات تا ۹ ماه ذخیره کافی صورت گرفته است.

سرپرست ریاست جمهوری در خصوص مطالبات گندم‌کاران تصریح کرد: تاکنون نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان گندم خریداری شده که ۳۰ هزار میلیارد تومان از آن به کشاورزان پرداخت شده است و مابقی مطالبات آنان به زودی پرداخت می‌شود.

محمدعلی نیکبخت، وزیر جهادکشاورزی نیز در این بازدید با اشاره به بهبود شاخص‌های مهم کشاورزی از جمله افزایش نرخ رشد ارزش افزوده از منفی ۴/۶ درصد در بهار سال گذشته به مثبت ۰/۵ درصد در زمستان سال ۱۴۰۲ و همچنین افزایش یک میلیارد دلاری صادرات در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱، تاکید کرد: حداکثرسازی تولید و صادرات محصولات کشاورزی از مهم‌ترین سیاست‌های این وزارتخانه در دولت سیزدهم بوده است و با تلاش‌های این وزارتخانه در ۳ سال گذشته ذخایر کالاهای اساسی به بهترین وضعیت خود رسیده و تمام نیاز تولیدکنندگان به نهاده‌های دامی تا پایان شهریور تامین شده است.

همچنین، در این بازدید گزارشی از کنترل تورم نقطه به نقطه مواد غذایی و رساندن آن به زیر ۲۳ درصد در سال ۱۴۰۳، روند خرید گندم از کشاورزان در سال‌جاری، مدیریت تولید محصولات اساسی بخش کشاورزی، مقایسه برنامه و درصد تحقق جوجه‌ریزی به تفکیک استانی از ابتدای خرداد تاکنون، ذخیره و میزان موجودی ۶۵ هزارتنی مرغ، میزان فروش و ذخایر نهاده‌های دامی کشور، ذخیره یک میلیون و ۲۱۳ هزار تنی ذرت، ۷۴۳ هزار تنی کنجاله سویا و ۲۴۸ هزار تنی جو و همچنین ۴۴۲ هزار تنی ذخیره کود کشور در سال‌جاری و برنامه‌ریزی برای رسیدن آن به ۷۰۰ هزار تن برای کشت پاییزه ارائه شد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل