مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی وزارت صمت، با بیان اینکه خدمات پس از فروش، گاها از خود تولید و عرضه، واردات و فروش مهمتر است، بر اهمیت ارائه خدمات به مشتریان تأکید کرده و اعلام کرد که کارگروه ملی خدمات پس از فروش شکل گرفت. همچنین تاکنون اکثر شرکتها تمامی تعهدات خود را در سامانه خدمات پس از فروش بارگذاری کردهاند.
به گزارش مجله لوکس، بعد از ظهر امروز (دوشنبه) مراسم تجلیل از برترینهای خدمات پس از فروش صنعت خودرو به همت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) در محل هتل المپیک برگزار شد.
در این مراسم، حمید محلهای- مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صنعت، معدن و تجارت- ضمن ابراز امیدواری از بابت اینکه بتوانیم در فرآیندهایی باشیم که ارزیابی به صورت مستمر واقع شود، اظهار کرد: واقعیت این است که علیرغم اسم خدمات پس از فروش، خدمات پس از فروش اتفاقاً پیش از فروش و بعضاً پیش از تولید صورت میگیرد. خدمات پس از فروش بعضاً از خود فروش، واردات یا تولید و عرضه مهمتر است؛ از همین روی هم از حدود دو سال گذشته که دفتر خدمات فنی مهندسی وزارت تجارت شکل گرفت در این راستا اقدامات انجام و برنامهریزیهای بسیار متنوعی صورت گرفت؛ موضوع خدمات پس از فروش به شکل جدی در این دوره و برای اولین بار در وزارتخانه مطرح شد که کار بسیار طاقت فرسایی بود؛ چراکه موضوع بسیار متنوعی بود و باید انجام میشد.
وی ادامه داد: بر همین اساس گروه ملی خدمات پس از فروش در معاونت تجارت، خدمات و بازرگانی وزارت صمت ایجاد شد که با عضویت کلیه معاونتهای تخصصی بوده و تاکنون حدود ١۴-١٣ کمیته اصلی آن در قالب جلسه برگزار شده و کمیتههای فرعی آن نیز با موضوعات مختلف و در حقیقت کار کارشناسی تشکیل شده است.
محله ای افزود: برای امسال تمامی تعهدات و خدمات که میبایست توسط شرکتها به مردم ارائه شود، از طریق سامانه انجام شده است. تاکنون اکثر شرکتها، جز دو- سه شرکت، تمامی تعهدات خود را در این سامانه بارگذاری کردهاند. ما سعی کردیم این موضوعات کاملا به صورت سیستمی انجام شود. لایه دوم این سامانه جامع خدمات پس از فروش را هم طی چند ماه آینده رونمایی خواهیم کرد. آن بخش سامانه نیز به عملکرد خدمات پس از فروش در سطح عرضه میپردازد که به چه نحوی صورت میگیرد.
مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت ابراز امیدواری کرد که با کمک شرکتهایی که بازرسیها را انجام میدهند، در حوزه ارزی هم امیدواریم که این اطلاعات پشت این سامانه در لایه دوم که میتوانیم ارزیابیها را بصورت مستمر داشته باشیم؛ بدین معنا که یک فرآیند و فضای پیوسته و پویایی را داشته باشیم که در حقیقت برای مردم بصورت واضح بیان کند که شبکههای خدماتی یا هستههایی که برای ارائه خدمات هستند، در کجا هستند و تا چه میزان عملکرد مناسب دارند.
مدیر کل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات، هرچقدر که ارائه خدمت صورت میگیرد، مردم تصور میکنند که پس از آن،چه خدمات بیشتری میتواند وجود داشته باشد؛ از همین جهت هم بیشترین شکایتها در حوزه ضمانتها وجود دارد؛ به جلو رفتن مقداری سخت و اندکاندک ایجاد میشود؛ بنابراین باید به این فکر کنیم که به نحوی عملکرد در حوزه خدمات را شفاف نشان دهیم و از طریق شبکههایی که ایجاد میکنیم، برای بازرسی، شکایت و خدمات بتوانیم اقدام کنیم. امیدواریم که این اتفاقات بیفتد.
محلهای تصریح کرد: استحضار دارید ما پنج عنصر اساسی در حوزه خدمات داریم؛ دفتر خدمات فنی مهندسی ما بیشتر بر اساس تمامی ارزیابیهایی که دارد، اولین عنصر را جایگاه مناسب برای عرضه خدمات تعیین میکند که بایستی تجهیزات لازم را داشته باشد. دومین عنصر ابزارهای مخصوصی است که برای این ارائه خدمات وجود دارد. سومی ابزارهای عیبیابی هستند که باید در تمام شبکههای وجود داشته باشد. چهارم تکنسینهایی هستند که باید از آموزش های کافی برخوردار باشند و مرجع اطلاعات باشند پنجمین نکته که به نظر بنده اصلیترین موضوع است که امیدواریم ظرف سه چهار ماه آینده حل شود، موضوع قطعات یدکی اصلی است.
وی افزود: سعی ما در حوزه خدمات این است که موضوع تامین ارز و تامین منابع را برای قطعات یدکی از CPU کامل جدا کنیم؛ چراکه بنظر میرسد که وقتی که این دو فرآیند ِ تامین یکجا قرار می گیرند، آنگونه که باید توجه نمیشود؛ بنابراین ما سعی داریم یک ساز و کاری بگذاریم که نسبتی از کل خودروهایی که تولید یا وارد می شود به نسبت عمق ساختی که وجود دارد، بتوان تامین منابع را هم انجام دهیم؛ این مهم نیازمند کمک و همراهی هست.
ادامه دارد…