اینترنت ملّی چه تاثیری بر آینده کسب و کارهای اینترنتی خواهد داشت؟

مجلس اخیرا طرح حمایت از حقوق کاربران اینترنت را برای بررسی به کمیسیون فرعی ارائه کرده و در صورت تصویب آن را برای اجرا به ولی امر ارائه خواهد کرد. اگر طرح رسانه ملی در مجلس تصویب شود، اینترنت در ایران گامی دیگر به سمت ملی شدن خواهد برداشت. این یک موضوع بسیار مهم برای کاربران در کشور ما است.

اینترنت ملی چیست ؟ و هرآنچه که در مورد آن باید بدانید

در واقع یک پلتفرم بسته است که بر اساس پروتکل های اینترنتی فعالیت می کند. دولت هر کشور از این بستر به جای اینترنت جهانی برای نظارت بر اطلاعات و داده های مبادله شده در شبکه استفاده می کند. معمولا این نوع اینترنت خدمات ایمیل، موتور جستجو، شبکه های اجتماعی و غیره است. برخی از کشورها مانند کره شمالی، روسیه و چین از اینترنت ملی به جای اینترنت جهانی استفاده می کنند

اینترنت ملی در ایران

طرح ملی شدن اینترنت در ایران در سال 1384 در وزارت ارتباطات مطرح شد و سپس در سال 1389 به قانون توسعه ایران افزوده شد. به گفته مقامات دولتی، شبکه ملی ایران باید درخواست‌ ها برای دسترسی به مراکز داده در داخل کشور را مسدود کند. در غیر این صورت می‌ توان به این درخواست ‌ها در یک اتصال امن و خصوصی رسیدگی کرد.

این اینترنت در چه کشورهایی راه اندازی شده است؟

استفاده از این اینترنت تا به امروز در برخی از کشورها به اشکال مختلف وجود داشته است. بسیاری از کشورها برای ارتباط بین سازمان های خود یک اینترانت ایجاد کرده اند. اما این شبکه ها فقط برای سازمان های دولتی یا برای استفاده محدود هستند و مانند اینترانت ملی ایران نیستند.

  1. اینترنت ملی در کشور روسیه

اینترنت روسیه با وجود زیرساخت های فراوان هنوز جای کار زیادی دارد. روی کاغذ این اینترنت کشور شبیه اینترانت ملی ایران و چین است و قرار است تمام ترافیک داخلی کشور را در داخل اینترانت ملی نگه دارد. سپس تمام ترافیک به یک شبکه اینترنتی دولتی روسیه به نام رونت ( RuNet )هدایت می شود. البته کارشناسان می گویند که هدف روسیه حفظ استقلال اینترنت و حاکمیت ملی نیست، بلکه هدف روسیه یافتن ابزارهایی برای نظارت جمعی است.

  1. اینترنت ملی در کشور کره شمالی

اینترنت در چین به صورت کاملا جداگانه از اینترنت جهانی است؛ چرا که محدودیت‌ های بسیار شدیدی از لحاظ سانسور و فیلتر کردن سایت ‌ها در این کشور اعمال می شود. اینترنت ملی چین یک شبکه جداگانه ‌ای ندارد، بلکه از مجموعه ای از نرم افزارها و خدمات مختلف ایجاد شده است. فایروال چین (دیوار چین) در واقع یک اینترنت ملی محسوب نمی شود.

مزایای اینترنت ملی

این اینترنت در هر کشور با توجه به نحوه اجرای آن مزایا و معایبی دارد. در اینجا ابتدا به مزایای ملی شدن اینترنت اشاره می کنیم:

دوره ی پیشنهادی : به صورت کاملا عملی و تخصصی

معایب اینترنت ملی

با توجه به مزایای این اینترنت شاید معایب آن کمتر باشد، اما محدودیت ها و فیلترینگ به کسب و کار خیلی از افراد ضربه کاری وارد می کند. به طور کلی افرادی که کسب و کار خود را به صورت آنلاین و در شبکه های مجازی مانند اینستاگرام راه اندازی کرده اند، ممکن است با ملی شدن اینترنت کسب و کار خود را از دست دهند. در زیر معایب ملی شدن اینترنت را ببینید:

آیا می توان اینترنت ملی را دور زد ؟

سوالی که اخیرا ذهن همه ما را درگیر کرده این است که چگونه از سد این اینترنت عبور کنیم و به اینترنت بین المللی دسترسی پیدا کنیم؟ باید بدانید که در حال حاضر تنها راهی که به ذهن ما می رسد، استفاده از VPN است. در این اینترنت نمی توان از VPN استفاده کرد. در واقع دسترسی به تمامی نرم افزارهای تحریم شکن مسدود شده است.

تاثیر این اینترنت بر مشاغل در ایران

همانطور که می دانید در سال های اخیر اکثر کسب و کارها اینترنتی و آنلاین فعالیت می کنند. شبکه های مجازی مانند اینستگرام، واتساب، تلگرام، فیسبوک و غیره محل تبلیغ برای اغلب مشاغل است. مشاغل و کسب و کارهای کوچک زیادی در ایران وجود دارند که از طریق خدمات خارجی درآمد کسب می کنند.

محدود شدن دسترسی به اطلاعات

اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های بسیار، بلای دیگری است که با ملّی شدن اینترنت بر سر کاربران نازل شده و دسترسی آنها را به عمده‌‌ای از اطلاعات قطع می‌کند.

اینترنت ملّی؛ نقض حقوق شهروندی

نقض حقوق شهروندی موردی است که با ملّی شدن اینترنت رخ می‌دهد و افراد یک جامعه را از هر سمت محدود می‌کند؛ محدود سازی افراد یک جامعه به این شدت نقض حقوق شهروندی محسوب شده و بر خلاف قوانین جمهوری اسلامی به حساب می آید.ضربه زدن به کسب و کارها با محدود شدن اینترنت از مهم ترین مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد؛ به طور کلی با فیلتر شدن پلتفرم هایی مانند اینستاگرام و واتساپ میلیون ها کسب و کار از دست رفت و منبع درآمد بسیاری از مشاغل مرتبط و وابسته نابود شد.

منبع : Buy Instagram views

خروج از نسخه موبایل