بین الملل

ایتالیا خروج از ابتکار کمربند و جاده چین را در نظر دارد

منابع خبری گفتند، ایتالیا به آمریکا از تمایلش برای خارج شدن از یک پیمان جنجالی سرمایه‌گذاری با چین تا پیش از پایان سال جاری میلادی خبر داده است.

به گزارش مجله لوکس، به نقل از پایگاه بلومبرگ، برخی منابع حاضر در مذاکرات جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا طی چند روز قبل در شهر رُم گفتند، ملونی به مک کارتی در این نشست از بابت اینکه هنوز تصمیم نهایی را نسبت به نقش آفرینی در ابتکار عمل کمربند و جاده چین اتخاذ نکرده و اینکه دولت او از کنار گذاشتن نقشش در این ابتکار عمل بزرگ چین حمایت می‌کند، اطمینان داده است.

ایتالیا در سال 2019 زمانی که جوزپه کونته همچنان نخست وزیر این کشور بود، به این ابتکار عمل زیرساختی بزرگ چین پیوسته و تبدیل به تنها عضو گروه هفت که به بخشی از این پیمان تبدیل می‌شود، شد. مشارکت ایتالیا در این ابتکار عمل در سال 2024 در صورتی که رُم از آن خارج نشود به صورت خودکار تمدید خواهد شد.

ایتالیا، همچون بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی، در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و پکن گرفتار شده و حمایت مداوم پکن از روسیه این وضعیت را پیچیده‌تر کرده است. کشورهای اروپایی تلاش دارند بین تمایلشان برای تعامل با چین در حوزه تجارت و سرمایه گذاری و مقابله با زورگویی ادعایی اقتصادی آن تعادل برقرار کنند.

به نوشته پایگاه بلومبرگ، سخنگوی جورجیا ملونی از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد. دفتر مک کارتی نیز به درخواست‌ها برای اظهار نظر درباره این گزارش پاسخ نداد.

به نوشته این پایگاه خبری، برخی منابعی که نامشان را فاش نساختند گفتند که آمریکا فعالانه رُم را تحت فشار قرار داده تا موضعی علنی در مورد این مساله اتخاذ کرده و این پیمان را کنار بگذارد.

به گفته این منابع، مشاوران دیپلماتیک ملونی همچنان مشغول بحث درباره جزئیات و زمان اتخاذ این تصمیم از سوی دولت ایتالیا بوده و از بابت تلافی جویی اقتصادی چین نگرانند و احتمالاً تا قبل از آغاز نشست سران گروه هفت در هیروشیمای ژاپن در 19 مه تصمیمی را اعلام نخواهند کرد.

این منابع تصریح کردند، اتخاذ این تصمیم بالقوه از سوی ملونی ارتباطی نزدیک با موضعی که او در مورد سرمایه‌گذاری‌های چین در ایتالیا و به ویژه با بررسی استفاده از قدرت اجرایی خود برای محدود کردن نفوذ شرکت چینی سینوچم هلدینگ، بزرگترین سهامدار شرکت تایرسازی Pirelli & C. SpA دارد.  تصمیم گیری ملونی در این مورد نیز تا پایان ماه مه به تعویق افتاده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا