سلامت و دانش

اهدای ۵۲ میلیون واحد خون طی ۴۶ سال/ قدم سازمان انتقال خون برای پلاسمادرمانی کرونایی ها

چهل و شش سال از تأسیس سازمان انتقال خون ، ایرانیان و ایرانیان از زمان تأسیس این سازمان 52 میلیون واحد خون اهدا کرده اند. در حال حاضر ، سازمان انتقال خون ایران بر اساس شاخص اهدای خون ، صدرنشین منطقه مدیترانه شرقی است و بر اساس اهدای خون 100٪ داوطلبانه و گزارش نشده ، رتبه اول اهدا خون در این منطقه را دارد.

در مصاحبه با مجله لوکس ، دکتر بشیر حاجی بیگی وی با شروع هفته انتقال خون در کشور گفت: 46 سال از تأسیس سازمان انتقال خون در سال 1974 می گذرد و پس از 40 سال سن ، این سازمان به مرزهای رشد ، پیشرفت و بلوغ رسیده است. در حال حاضر ، سازمان انتقال خون ایران در زمینه مراقبت های بهداشتی به خوبی قابل مشاهده است.

وی خاطرنشان کرد: سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون ایران در 30 اوت سال 1974 به عنوان روز ملی اهدای خون در تقویم ملی ایران نامگذاری شده است و گفت: از 9 آگوست تا 6 اوت هفته انتقال خون نامگذاری شده است.

وظیفه انتقال خون ، انتقال خون به 900 بیمارستان و مراکز درمانی در کشور است

سخنگوی سازمان انتقال خون تأکید کرد: در حال حاضر سازمان انتقال خون ایران مسئولیت انتقال خون و فرآورده ها به بیش از 900 بیمارستان و مراکز درمانی در کشور را بر عهده دارد. در سال 1398 ، نزدیک به 3،525،000 واحد خون و فرآورده های آن از جمله گلبول های قرمز غلیظ ، پلاکت و پلاسمای غلیظ به مرکز بهداشتی و درمانی کشور توزیع شد و کلیه خون و محصولات تزریق شده به بیماران بستری در بیمارستان های کشور به صورت داوطلبانه اهدا شد.

چگونه خون اهدا شده مصرف می شود؟

حاجی بیگی گفت: لازم به ذکر است که 20 درصد خون اهدا شده در کشور توسط بیماران خاص و بیماران تالاسمی مصرف می شود. 17 درصد خون اهدا شده در استان تهران اهدا می شود. در صورتی که 25٪ خون و فرآورده های آن در تهران مصرف شود و حدود 170 بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی در شهر بزرگ تهران وجود دارد.

وی افزود: ایران تنها کشوری در مدیترانه شرقی است که دارای یک برنامه ملی در مورد خون نادر است و عضو گروه کارگر خون نادر انجمن بین المللی انتقال خون در 23 کشور در سراسر جهان است و این کشور را از 23 کشور جهان تنها کشور مسلمان می کند.

از زمان تأسیس سازمان انتقال خون ، تاکنون 52 میلیون واحد خون اهدا کرده است

وی ادامه داد: در حال حاضر ، طبق آمارهای تجمعی ، از زمان تأسیس این سازمان در سال 1974 ، میزان اهدای خون در کشور 52 میلیون واحد خون بوده است. در حال حاضر ، اهدای خون عاطفی راهی برای اهدای خون آگاهانه و مسئولانه در مراکز انتقال خون کشور شده است. علاوه بر این ، از سال 2007 ، اهداء خون پولی و جایگزین در کشور با 100٪ اهدای خون داوطلبانه و غیر جایگزین جایگزین شده است. با این وجود سالهاست که با استفاده از یک سیستم محرمانه محرمانه در مراکز انتقال خون در سراسر کشور ، با شناسایی و از بین بردن اهداکنندگان پرخطر به ویژه در مرحله پنجره بیماری ، گامی بزرگ در جهت بهبود ایمنی و سلامت خون ایرانی برداشته ایم.

این کشور سالانه بیش از دو میلیون خون اهدا می کند

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در حال حاضر 10 میلیون از خون اهدا شده در سرتاسر جهان در منطقه مدیترانه شرقی اهدا می شود ، و افزود: سهم ایران از اهدای خون بین این مقدار بین 2 میلیون و 100000 واحد خون است. بر این اساس ، 20 درصد خون اهدا شده در شرق مدیترانه متعلق به ایران است.

ذخیره بیش از 4000 خون بند ناف در بدن انتقال خون

وی ادعا کرد که بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون UAV در سال 2010 ایجاد شده است و گفت: “از زمان تأسیس بانک خون بند ناف تاکنون ، بیش از 4000 طناب خون با کیفیت خوب کاملاً مکانیزه ، پردازش و ذخیره شده است.” اولین پیوند بند ناف در سال 2012 در بیمارستان شریعتی تهران انجام شد و تاکنون 17 پیوند با استفاده از سلولهای خونی ذخیره شده بند ناف انجام شده است.

اهدای خون مداوم در کشو به 60٪ رسیده است

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه در حال حاضر سهم اهدای خون مداوم در کشور به طور پیوسته در حال افزایش است ، گفت: “در برخی استانها مانند سمنان ، اهدای خون مداوم تقریبا به 80٪ رسیده و اکنون میزان مداوم اهدای خون در کشور نزدیک به 60٪ است. در مراکز انتقال خون ، افزایش اهدا کنندگان خون به طور منظم و شاخص اهدای اهدا مداوم ، یکی از شاخص های مهم در ارتقاء مراکز انتقال خون در جهان است و کشور ما در مدیترانه شرقی در رده اول اهدای خون مداوم در درجه اول قرار دارد.

وی ادامه داد: “استفاده از دستگاه های افرایزیس برای تهیه پلاکت ها با انجماد پلاکت ها نیز در مجارستان نهادینه شده است ، بنابراین در حال حاضر در 31 استان کشور ماشین های فروشی وجود دارد که می توانند پلاکت ها را با روش انجماد تهیه کنند.” لازم به ذکر است که این اقدام به دلیل گسترش مراکز خون و انکولوژی خون کشور و همچنین مصرف زیاد پلاکت در بیمارستانها مؤثر بوده است.

یک قدم توسط یک ارگانیسم انتقال خون برای دریافت پلاسما از بیماران شریان ویروس کرونا

حاجی بیگی اظهار داشت: روند تولید پلاسما با استفاده از روش تولید یخ پلاسما از سال 2016 در 15 استان کشور آغاز شده است و پلاسماپرمی ایمنی بیماران بهبود یافته از Covid 19 در حال حاضر برای استفاده در بیمارستان ها در 24 استان کشور آماده می شود. آماده.

وی افزود: لازم به ذکر است که تولید پلاسما به روش آسیاب پلاسما با تولید پلاسماپرمی ایمنی متفاوت است. برای تولید پلاسماپرمی ایمنی ، به افراد خاصی احتیاج داریم که جایگزینی ندارند و نادر هستند و این افراد دارای آنتی بادی های خاصی در خون و پلاسما هستند که می تواند جان بیماران در بیمارستان را در زمان معین نجات دهد. بر این اساس ، پلاسما قند خون از بیمارانی که از بیماری Covid-19 بهبود می یابند بطور مستقیم در بیمارستان استفاده می شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: در حال حاضر 9 مرکز انتقال خون استان در کشور مجهز به دستگاههای تابش خون هستند که این یک قدم بزرگ در تهیه خون و محصولات آن برای بیماران خاص سرطان و پیوند است. علاوه بر این ، از سال 2008 استفاده از کیسه های فیلتر برای تولید محصولات کم لکوسیت در سازمان انتقال خون و برای بیماران خاص به ویژه بیماران تالاسمی در کشور آغاز شده است.

سازمان انتقال خون ، شریک آموزش WHO

وی خاطرنشان کرد: سازمان انتقال خون ایران در سال 1392 به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در زمینه آموزش و تحقیقات انتخاب شده است و گفت: در سال 1396 به دلیل عملکرد عالی این همکاری برای 4 سال دیگر تمدید شد. لازم به ذکر است که کشور ما تنها کشور منطقه با سابقه درخشان در آموزش مراکز انتقال خون است.

حاجی بیگی افزود: با توجه به شیوع کم عفونت های منتقله از خون در بین اهدا کنندگان در کشورهای مدیترانه شرقی ، ایران یک رهبر است و ما خطر ابتلا به بیماری های عفونی را از طریق جریان خون و در سطح کشورهای پردرآمد در این زمینه صفر داریم. بیایید آن را در نظر بگیریم. مجارستان در حال حاضر یکی از پنج کشور مهم آسیا در زمینه انتقال خون است.

وی همچنین گفت: “سازمان انتقال خون ایران با همکاری وزارت بهداشت ، واکسیناسیون اهداکنندگان خون مداوم علیه هپاتیت B را در سال 2017 آغاز کرد و ما معتقدیم که آنها صفر خطر ابتلا به هپاتیت B را با کمترین هزینه در بین اهدا کنندگان خون تشکیل می دهند.” در حال حاضر ، تمام آزمایش های خون با بهترین کیفیت استاندارد و خون اهدا شده انجام می شود.

70 کشور وابسته به کمکهای جایگزین خون و پول هستند

حاجی بیگی ادامه داد: تخمین زده می شود که سالانه 177 میلیون اهدا خون در جهان وجود داشته باشد و سهم کشور ما نزدیک به 2 میلیون و 100000 واحد خون است که نخستین در بین 23 کشور عضو در منطقه مدیترانه شرقی است. در حال حاضر 83٪ از خون اهدا شده در سراسر جهان به طور داوطلبانه و ناخواسته اهدا می شود ، 16٪ بطور متناوب اهدا می شود و مابقی به صورت نقدی داده می شود. هنوز 70 کشور جهان وجود دارند که به کمک های جایگزین خون و پول بستگی دارند.

این یک شاخص برجسته از اهدای خون ایرانی در منطقه شرقی مدیترانه است

وی گفت: “در حال حاضر ، اهدای خون و دسترسی جهانی به انتقال خون سالم بخشی از دستیابی به مراقبت های بهداشتی جهانی است.” در کشورهای پردرآمد میزان اهدا خون به ازای هر 1000 نفر جمعیت 32 نفر است ، در کشورهای با درآمد متوسط ​​بالای 15 نفر 15 نفر در هر 1000 نفر ساکن است .در کشورهای کم درآمد 8 نفر به ازای هر 1000 نفر خون اهدا می کنند. در کشورهای شرقی مدیترانه میزان متوسط ​​اهدای خون 15 نفر به ازای هر 1000 نفر جمعیت است ، در حالی که در ایران متوسط ​​میزان اهدای خون به ازای هر 1000 نفر جمعیت 25 نفر است و این بدان معنی است که در شرق مدیترانه بهترین هستیم.

چند سال می توانید خون اهدا کنید؟

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه کشور دارای حداقل سن 18 سال برای اهدای خون و حداکثر امید به زندگی 60 ساله است ، افزود: اهدا کنندگان منظم تا سن 65 سالگی نیز می توانند با توصیه پزشک مشاوره خون اهدا کنند. در ایران ، مردان به دلیل مشکلات فیزیولوژیکی می توانند چهار بار در سال و زنان سه بار در سال اهدا کنند. اهدا کنندگان خون باید بیش از 50 کیلوگرم وزن داشته باشند. همچنین هنگام مراجعه به مراکز انتقال خون باید دارای شناسنامه و کارت ملی معتبر باشید. اما افراد می توانند پلاسما را 24 بار در سال اهدا کنند. در حال حاضر ، چهار داروی مهم ، IVIG ، فاكتور 9 ، فاكتور 8 و آلبومین از پلاسمای خون گرفته شده از خون تولید می شود.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا