سلامت و دانش

«انتظار صبورانه اورانگوتان» و دیگر برندگان عکاسی محیط زیست / عکس

به گزارش خبرگزاری مجله لوکس، براساس گزارش زومیت، تصویر دلخراشی که مشاهده می‌کنید، استفاده‌ی ابزاری از اورانگوتانی اسیر را نشان می‌دهد که پس از اجرای نمایش در باغ‌وحش سافاری ورلد بانکوک، محجوبانه در انتظار عکاسی گردشگران نشسته است.

ارون جکوسکی، عکاس آمریکایی، این تصویر غم‌انگیز را با عنوان «شَر نبین See No Evil» به ثبت رساند و برنده‌ی جایزه‌ی مسابقه عکاسی محیط‌زیست ۲۰۲۴ شد که توسط بنیاد شاهزاده آلبرت دوم موناکو برگزار می‌شود.

جکوسکی گفت: «اورانگوتان‌ها در سافاری ورلد بانکوک، نقش پررنگی در نمایش‌های روزانه دارند. آن‌ها با لباس‌های زنانه می‌رقصند، دوچرخه‌سواری می‌کنند و با یکدیگر می‌جنگند. اورانگوتان‌ها پس از اجرای نمایش، صبورانه می‌نشینند و منتظر می‌مانند تا گردشگران از آن‌ها عکس بگیرند.»

جکوسکی می‌گوید تصویر برنده، نشان‌دهنده‌ی سوء‌استفاده از حیوانات در صنعت گردشگری حیات‌وحش است. او افزود که اورانگوتان‌های جوان در طبیعت به دام می‌افتند و مادرانشان نیز کشته می‌شوند. آن‌ها به روش‌هایی بی‌رحمانه و ظالمانه، از جمله اعمال خشونت فیزیکی و گرسنگی، آموزش می‌بینند. سپس، وقتی که اورانگوتان‌ها پیر شوند، باید تا آخر عمرشان در قفس محبوس بمانند.

تصویر برنده، نشانگر سوء‌استفاده از حیوانات در صنعت گردشگری حیات‌وحش است

گونه‌ی اورانگوتان سوژه‌ی عکاسی جکوسکی، ناشناخته است. امروزه سه گونه از اورانگوتان‌ها در زمین زندگی می‌کنند: اورانگوتان بورنئویی (Pongo pygmaeus)، اورانگوتان سوماترایی (Pongo abelii) و اورانگوتان تاپانولی (Pongo tapanuliensis). بر اساس فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، هر سه این گونه‌ها به شکلی بحرانی در معرض خطر انقراض قرار دارند. اورانگوتان‌ها با تهدیدات متعددی از جمله جنگل‌زدایی، شکار غیرقانونی و تجارت غیرقانونی حیوانات خانگی مواجه هستند.

تصویر منتخب جکوسکی، از میان بیش از ۱۱ هزار عکس از ۲۶۰۰ عکاس انتخاب شد. الکس ماستارد، رئیس هیئت داوران، در بیانیه‌ای گفت: «جکوسکی یکی از باهوش‌ترین گونه‌های جانوری جهان را در ترکیبی هنرمندانه به تصویر کشیده که از نظر احساسی، به مرحله‌ی وسوسه‌مندی رسیده است. این تصویر برای مدت‌های طولانی در ذهن همه‌ی افرادی که آن را مشاهده می‌کنند، زنده خواهد ماند.»

آرگونات (Argonauta hians) چسبیده به عروس دریایی
نهنگ گوژپشت که به دلیل گرفتارشدن دمش در وسایل ماهیگیری در سواحل مکزیک، تغییر شکل داده بود.
خرس قطبی در کانادا، در سال ۲۰۲۲ در کولاک گرفتار شد
خرس قطبی که در سال ۲۰۲۲ در کانادا، در کولاک گرفتار شده بود.
نهنگ گوژپشت به دلیل گرفتارشدن دمش در وسایل ماهیگیری تغییر شکل داده است
آرگونات به عروس دریایی متصل شده است.

نهنگ گوژپشت که به دلیل گرفتارشدن دمش در وسایل ماهیگیری در سواحل مکزیک، تغییر شکل داده بود.

تصویر جکوسکی علاوه‌بر اینکه به عنوان برنده‌ی کلی مسابقه انتخاب شد، عنوان بهترین عکس از بخش «انسانیت در مقابل طبیعت» مسابقه را نیز به خود اختصاص داد. رتبه‌ی دوم مسابقه، تصویر آلوارو هررو لوپز بلتران، عکاس اسپانیایی، از نهنگ گوژپشتی (Megaptera novaeangliae) است که به دلیل گرفتارشدن دمش در وسایل ماهیگیری در سواحل مکزیک، تغییر شکل داده بود.

تصویر دانیل والورده فرناندز از خرس قطبی (Ursus maritimus) که در سال ۲۰۲۲، در کانادا در کولاک گرفتار شده بود، برنده‌ی بخش «عجایب قطبی» شد. همچنین، مگنوس لوندگرن با ثبت تصویری از یک آرگونات (Argonauta hians) چسبیده به عروس دریایی، برنده‌ی بخش «دنیاهای اقیانوس» شد.

227227

نشر علوم پزشکی

من به عنوان یک نویسنده متخصص در زمینه علمی و پزشکی، مطالبی را به شما ارائه می‌دهم که به طور جذاب و قابل فهم، اطلاعات لازم را درباره موضوعات مختلف سلامتی به شما منتقل کنند.
دکمه بازگشت به بالا