بین الملل

امیرعبداللهیان:طرف‌های مقابل در وین اگر بخواهند یک امتیاز بدهند و ۱۰ امتیاز بگیرند، زیر بار نمی‌رویم

به گزارش اخبار اینترنتی، حسین روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با فواد حسین، امیرعبداللهیان، همتای عراقی خود گفت: مقامات امنیتی عراق امروز در هیئت عراقی حضور دارند و در دو موضوع با وزیر امور خارجه عراق گفتگوهای مفصلی داشته ایم.

وی افزود: توافق شده که وزیر راه و شهرسازی ایران هفته آینده به بغداد سفر کند. همچنین مصمم هستیم که راه آهن شلمچه – بصره در اسرع وقت به بهره برداری برسد زیرا این امر به افزایش تردد اتباع دو کشور و ترانزیت و تبادل کالا بین جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران کمک می کند.

امیر عبداللهیان با اشاره به دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت: در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی بر همکاری کمیته مشترک قضایی ایران و عراق و اقدامات بعدی برای تسریع در کار تاکید کردیم.

وزیر امور خارجه افزود: در آستانه دومین سالگرد شهادت ابومهدی المهندس و سردار سلیمانی، امروز خبرهای خوبی از وزیر امور خارجه عراق مبنی بر تایید خروج نهایی نیروهای آمریکایی از عراق شنیدیم.

امیرعبداللهیان یادآور شد: عراق در طول تاریخ همواره ثابت کرده است که این کشور مکانی جغرافیایی نیست که دیگران بتوانند استقلال کشور را خدشه دار کرده و آن را اشغال کنند.

وی با اشاره به مذاکرات لغو روادید با همتای عراقی خود گفت: ما آمادگی داریم تا بحث لغو روادید هوایی و روادید عمومی بین دو کشور را به نتیجه برسانیم و جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را برای لغو روادید عمومی با دوستانه به کار خواهد گرفت. شهروندان همسایه در عراق.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی مجارستان، وزیر امور خارجه عراق و مقامات ذیصلاح هیئت همراه از نزدیک بر این موضوع نظارت خواهند کرد.

امیرعبداللهیان گفت: امروز همچنین آخرین تحولات افغانستان به ویژه نشست‌های بعد از نشست اخیر سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد و آخرین وضعیت مبارزه با تروریسم و ​​داعش در عراق و سوریه را بررسی کردیم.

وزیر امور خارجه یادآور شد: علاوه بر آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران، تبادل 4 به علاوه یک در وین داشتیم. ما با فواد حسین و مقامات ارشد عراقی در خصوص مذاکرات هسته ای در حال رایزنی و تماس هستیم.

عربستان سعودی با صدور ویزا برای دیپلمات های ایرانی موافقت کرد

وی افزود: در روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان نکات مثبت و منفی زیادی وجود دارد. ما همچنان منتظر پاسخ قانع کننده عربستان سعودی هستیم که چرا قوه مجریه سفیر جمهوری اسلامی ایران را به موقع به لبنان منتقل نکرد.

امیرعبداللهیان افزود: این در حالی است که هفته گذشته موافقت عربستان را برای صدور روادید برای سه دیپلمات خود که به عنوان دیپلمات در سازمان کنفرانس اسلامی در جده فعالیت خواهند کرد، دریافت کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: با تلاش آقایان فواد حسین و مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، در دور بعدی مذاکرات تهران و ریاض در بغداد شرکت می کنیم. من از تلاش های دولت عراق برای حل سوء تفاهم ها و عادی سازی روابط بین تهران و ریاض تشکر می کنم.

امیرعبداللهیان یادآور شد: در مورد جمهوری اسلامی ایران در آخرین دور مذاکرات، پیشنهادهای عملی و سازنده ای را به طرف سعودی ارائه کرده بودیم. اگر خدا بخواهد، هیئت های دو کشور در آینده نزدیک در بغداد دیدار خواهند کرد تا در اجرای مرحله بعدی توافق کار کنند.

وی ادامه داد: آمادگی داریم هیئت های فنی دو کشور از سفارتخانه ها و سفارتخانه ها بازدید کنند تا مقدمات آن فراهم شود تا روابط به حالت عادی بازگردد. اما باید منتظر ماند تا ببینیم این اتفاق کی خواهد افتاد و مذاکرات ایران و عربستان در بغداد در چه مرحله ای خواهد بود.

امیرعبداللهیان یادآور شد: مایلم تاکید کنم که در آخرین دور مذاکرات، پیشنهادهای عملی و سازنده ای را به طرف سعودی ارائه کرده ایم. اگر خدا بخواهد، هیئت های دو کشور در آینده نزدیک در بغداد دیدار خواهند کرد تا در اجرای مرحله بعدی توافق کار کنند.

وی ادامه داد: آمادگی داریم هیئت های فنی دو کشور از سفارتخانه ها و سفارتخانه ها بازدید کنند تا مقدمات آن فراهم شود تا روابط به حالت عادی بازگردد. اما باید منتظر ماند تا ببینیم این اتفاق کی خواهد افتاد و مذاکرات ایران و عربستان در بغداد در چه مرحله ای خواهد بود.

امیرعبداللهیان یادآور شد: مایلم تاکید کنم که در آخرین دور مذاکرات، پیشنهادهای عملی و سازنده ای را به طرف سعودی ارائه کرده ایم. اگر خدا بخواهد، هیئت های دو کشور در آینده نزدیک در بغداد دیدار خواهند کرد تا در اجرای مرحله بعدی توافق کار کنند.

ما نقش اتحادیه اروپا و سیاست گذاران خارجی را مثبت می بینیم

وزیر امور خارجه همچنین در رابطه با مذاکرات وین تصریح کرد: در آخرین دور مذاکرات وین پس از دو دور مذاکره توانستیم به یک سند واحد و دستور کار واحد برسیم و این اتفاق مهمی بود.
در دو دور قبلی مذاکرات، رویکرد سازنده ای را شاهد نبوده ایم. ما انتظار داریم طرف فرانسوی بر نقش سازنده در مذاکرات تمرکز کند و به طور واقع بینانه به آنچه برای مردم ایران در این مرحله از مذاکرات مهم است کمک کند.

وی گفت: مشکل دوم سه کشور اروپایی این است که در عمل ابتکار جدیدی در مذاکرات نشان نداده اند. البته در مذاکرات سخت و چالش برانگیز با سه کشور اروپایی و به موازات 4 به علاوه یک، موضع جمهوری اسلامی ایران در پیش نویسی که قرار است هفته آینده مورد بحث و بررسی قرار گیرد، شفاهی مورد تایید همه طرف ها قرار گرفت.

امیرعبداللهیان تاکید کرد که انریکه مورا، معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین و جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین، به عنوان هماهنگ کننده به شدت کار می کنند. ما نقش اتحادیه اروپا و نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی را مثبت می دانیم و آمریکا پیام های نانوشته ای به این نشست ارسال کرده و پاسخ های لازم را دریافت می کند.

وی تصریح کرد: ما به صراحت اعلام می کنیم که مذاکرات جدی در وین را با حسن نیت و جدیت ادامه خواهیم داد تا به یک توافق خوب برسیم و امیدواریم طرف های دیگر نیز با این رویکرد وارد شوند. طرف مقابل شک نداشته باشد که اگر بخواهند یک امتیاز بدهند و 10 امتیاز بگیرند، جمهوری اسلامی ایران هرگز از این روش استفاده نمی کند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: طرف های دیگر مدام مصاحبه می کنند و اعلام می کنند که ما نگران پیشرفت برنامه هسته ای ایران هستیم، با صدای بلند می گوییم که اگر بخواهد نگرانی های خود را در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران برطرف کند، باید همه تحریم ها برداشته شود. “

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با منطق قوی خود، مذاکرات را تا حصول توافق خوب ادامه خواهد داد و زمانی که طرف های مقابل اراده جدی از خود نشان دهند، این روزی است که می توان از بازگشت همه طرف ها صحبت کرد. تعهدات آنها در شورای امنیت سازمان ملل متحد».

۳۱۱۳۱۱

دکمه بازگشت به بالا