سلامت و دانش

افسردگی پاییزی و راهکارهای مقابله با آن

آفتاب‌‌نیوز:

سودابه یوسفی ، روانشناس ، درباره تفاوت افسردگی طبیعی و افسردگی فصلی گفت: «در بعضی از فصول مانند پاییز ، شرایط آب و هوایی باعث برخی اختلالات خلقی در افراد می شود ، اما نمی توان گفت هرکسی در پاییز و زمستان اختلالات خلقی داشته باشد تنها چیزی که می توانید بگویید این است که از افسردگی فصلی رنج می بردید.

وی افزود: یکی از مهمترین شرایط افسردگی فصلی این است که فرد در بقیه سال این شرایط را تجربه نکند. حداقل برای 2 سال متوالی بین پاییز و زمستان ، فرد باید در یک زمان خاص افسردگی را تجربه کند ، که مدت آن بستگی به شدت اختلال و وضعیت قبلی فرد و معاینه بالینی دارد. برخی از افراد در پاییز و زمستان افسرده هستند ، اما برخی دیگر در بعضی از مواقع فصل افسردگی را تجربه می کنند.

یوسفی در مورد دلایل این اختلال گفت: “از نظر علمی ، هیچ دلیل مشخصی برای این نوع افسردگی وجود ندارد ، اما برخی نشان می دهند که ترشح آنزیم هایی که برای خوابیدن نیاز داریم در پاییز و زمستان افزایش می یابد.” از آنجا که این آنزیم با تاریکی همراه است و در پاییز و زمستان هوا زودتر تاریک می شود و باعث خواب آلودگی فرد می شود ، این خواب آلودگی خود باعث افسردگی فصلی در انسان می شود.

یوسفی افزود: نکته قابل توجه این است که در تابستان و بهار افسردگی فصلی وجود دارد اما در پاییز و زمستان شب های طولانی و نور کم باعث بیشتر شدن این نوع افسردگی می شود.

وی افزود: اولین قدم در درمان افسردگی ، خودآگاهی و نیاز به روانشناس است ، باید خوب نگه داریم. به عنوان مثال ، وقتی در بدن و غیره احساس خستگی و بی حسی می کنیم ، می توانیم با ورزش بر آن غلبه کنیم. ما باید کار خود را برنامه ریزی کنیم.

یوسفی گفت: تشویق ذهن به آرامش و تمرکز (هیپنوتیزم) و رایحه درمانی از دیگر راه های پیشگیری و درمان افسردگی است.

دکمه بازگشت به بالا