افزایش ۵۰ درصدی درآمد نفت و گاز روسیه

محاسبات رویترز نشان می‌دهد درآمد روسیه از فروش نفت و گاز در ژوئن، بیش از ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و به ۹.۴ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش مجله لوکس، این درآمدها، مهمترین منبع نقدینگی برای کرملین بوده و حدود یک سوم از کل درآمدهای بودجه در یک دهه گذشته را تشکیل داده‌اند.

جنگ در اوکراین باعث شد غرب، تحریم‌های متعددی را علیه روسیه برای محدود کردن درآمدهای نفت و گاز این کشور، اعمال کند. اما روسیه موفق شده است مسیر بخشی از صادرات نفت خود را از اروپا به هند و چین، تغییر دهد و منابع مالی مورد نیاز بودجه خود را تامین کند.

محاسبات رویترز نشان می‌دهد درآمد نفت و گاز روسیه در ژوئن، به ۸۱۴ میلیارد روبل (۹.۴ میلیارد دلار) می‌رسد که بالاتر از ۷۹۴ میلیارد روبل در ماه مه و ۵۲۹ میلیارد روبل در ژوئن سال ۲۰۲۳ است.

انتظار می‌رود یارانه‌ها به پالایشگاه‌ها از محل بودجه، به میزان ۶۰ میلیارد روبل نسبت به ماه مه کاهش پیدا کند. بخشی از این یارانه، شامل پولی است که به پالایشگاه‌ها داده می‌شود تا آنها تشویق شوند به جای صادرات محصولات خود به قیمت بالاتر، آنها را در بازار داخلی عرضه کنند.

دولت روسیه، ۱۰.۷ تریلیون روبل از فروش نفت و گاز را برای درآمد فدرال در سال ۲۰۲۴ پیش بینی کرده که ۲۱ درصد بالاتر از سال ۲۰۲۳ است که قیمت نفت ضعیف‌تر شد و کاهش صادرات گاز، درآمد این کشور را به میزان ۲۴ درصد کاهش داد.

روسیه، هزینه دفاعی و امنیتی را از زمان آغاز حمله نظامی به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، به شدت افزایش داده و با کسری مالی بیش از سه تریلیون روبل معادل حدود ۲ درصد تولید ناخالص داخلی به مدت دو سال متوالی روبرو شده است. این کشور، کسری مذکور را با استقراض و برداشت از صندوق سرمایه دولتی، پوشش داده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از نرخ رشد اقتصادی بالا تمجید و اعلام کرده که این نرخ، فراتر از نرخ رشد اقتصادهای غربی بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، اقتصاد روسیه پس از رشد منفی ۱.۲ درصد در سال ۲۰۲۲، رشد ۳.۶ درصدی در سال ۲۰۲۳ داشت.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل