سلامت و دانش

افزایش احتمال انتقال کرونا در محیط‌های بسته / لزوم استفاده از “ماسک” در اماکن عمومی

معاون وزیر بهداشت حرفه ای وزارت محیط زیست و بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت با تأکید بر لزوم استفاده از تهویه مناسب در اماکن عمومی گفت: به طور کلی خطر ابتلا به ویروس بدون سرفه یا عطسه امکان پذیر است.

دکتر یحیی خسروی در گفتگو با مجله لوکس ، وی با اشاره به اینکه مسیرهای انتقال پاتوژنهای عفونی برای همه بیماریهای واگیر مهم است ، گفت: براساس اسناد بین المللی ، دو مسیر اصلی انتقال در ارتباط با بیماری همه گیر کویت-19 در نظر گرفته شده است. اولین مسیر انتقال از طریق قطرات و قطرات تنفسی است (قطرات / ذرات هنگام عطسه ، سرفه یا صحبت کردن آزاد می شوند). مسیر دوم انتقال ، تماس با سطوح آلوده زنده یا غیر زنده (دست ، دستی روی سطح و غیره) است و سومین مسیری که اخیراً جامعه علمی به آن توجه بیشتری کرده است ، مسیر مدفوع-دهان است.

وی با تأکید بر اینکه تاج خروجی در نمونه مدفوع مشخص شده است ، افزود: با توجه به مسیر مدفوع-دهان و دندان ، یک مسیر انتقال به نظر می رسد سیستم فاضلاب در ساختمانهای مسکونی است. نشان داده شده است كه سنگ توالت می تواند هنگام تركیب سیفون باعث ایجاد قطرات حامل بیماری شود ، بنابراین مسیرهای انتقال دفع مدفوع و دهان را نمی توان از بین برد.

خسروی با بیان اینکه دو مکانیسم مؤثر برای انتقال کروավիրویروس در هوا وجود دارد ، یادآور شد: اولین مکانیسم از طریق تماس نزدیک با قطرات و از طریق قطرات تنفسی بزرگ (بیش از 10 میکرون) است که به طور کلی کوچکتر از فاصله انتقال این قطرات است. فرد آن را از فاصله یك تا دو متری حمل می كند و باعث سرفه و عطسه می شود (در مقایسه با سرفه و عطسه كه معمولاً با قطره های چند قطره تنفس همراه است). بیشتر این قطرات بزرگ روی سطوح و اشیاء اطراف قرار دارد و افراد در صورت تماس با این سطوح یا اشیاء می توانند آلوده شده و سپس دهان ، بینی و یا چشم آنها را لمس کنند. اگر افراد کمتر از فاصله احتیاطی باشند (یک تا دو متر از فرد آلوده) ، می توانند به طور مستقیم از طریق قطرات عطسه و سرفه یا با بازدم از فرد آلوده به ویروس آلوده شوند.

با توضیح مکانیسم دوم انتقال کروناویروس: “انتقال ویروس در هوا و توسط قطرات تنفسی کمتر از 5 میکرون است که در هوا شناور می شوند و مسافت های طولانی تری را طی می کنند.” این قطرات ریز همچنین از سرفه ، عطسه ، گفتار یا منبع فاضلاب ناشی می شود. قطرات تنفسی بزرگ در آب و هوای خشک به ذرات ریز تبدیل می شوند (کمتر از 5 میکرون) که می توانند برای مدت طولانی از طریق ریزش و تبخیر آب در هوا شناور شوند (10 قطره میکرون در دهمین دوم تبخیر می شوند).

معاون وزیر بهداشت مرکز محیط زیست و بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت گفت: “این کورون ویروس اندازه 80 تا 160 نانومتر دارد و تا ساعت های طولانی فعال می ماند مگر اینکه تمیزکاری خاصی انجام شود.” coronavirus به طور معمول به مدت سه ساعت و در شرایط عادی به مدت دو تا سه روز در سطح طبیعی فعال می شود. ذرات موجود در هوا (که قبلاً با حضور افراد آلوده یا ناقل آلوده شده بودند) می توانند به ویروس یا قطرات تنفسی متصل شوند. در این شرایط ، این ذرات ریز ویروس (بیوآئروسل) در هوا باقی می مانند و می توانند در مسافت های طولانی منتقل شوند و از طریق هوا در اتاق ها یا مجاری هوا در یک سیستم تهویه منتقل شوند.

وی خاطرنشان کرد: در تجربیات قبلی شیوع کروناویروس عفونت و آلودگی از طریق سندرم پریشانی حاد گذرا (coronavirus) گذارده شده است. وی گفت: “احتمال ابتلا به بیماری کووید 19 وجود دارد ، اما این احتمال هنوز تأیید نشده است.” . هیچ گزارشی یا مطالعه ای درباره احتمال شیوع این بیماری از طریق هوا وجود ندارد (ویروس های موجود در هوا یا ذرات آلوده به ویروس که به دلیل اندازه بسیار کمی که دارند می توانند مسافت های طولانی را در هوا طی کنند). البته این رد باعث می شود که محتاط نباشیم. این مکانیسم نشان می دهد که حفظ فاصله 1-2 متری از افراد آلوده کافی نیست و تهویه در مکان های عمومی (مانند اماکن کار ، حمل و نقل عمومی و مراکز خرید) برای تخلیه هوای آلوده و تأمین هوای پاک بسیار مفید است.

وی با تشریح تصویر بالا گفت: سازمان بهداشت جهانی مکانیسم قرار گرفتن در معرض قطره های کروناویروس_19 (آبی تیره) را گزارش کرده است. آبی روشن همچنین به دلیل تاخیر در هوا و سایر مکانیسم های آنفلوانزا شناخته شده است ، و هیچ مدرک خاصی برای coronavirus-19 گزارش نشده است. در موارد ذکر شده در بالا و با توجه به ملاحظات احتیاطی ، اهمیت استفاده بهینه از تهویه عمومی برای جلوگیری از شیوع ویروس مشخص می شود. با توجه به محاسبه اولیه رفتار آیرودینامیکی ذرات کوچک حاوی ویروس ، این امکان وجود دارد که جوامع جهانی شگفت زده شوند که این بیماری از طریق هوا پخش می شود.

خسروی ادامه داد: همچنین خطر حمل سرفه یا عطسه در هنگام حمل و نقل از طریق هوا و در موقعیت های خاص ، مانند صحبت کردن با افراد زیادی در مسافت های کوتاه و در منازل بدون تهویه مانند حمل و نقل عمومی وجود دارد. مطالعات اخیر نشان داده است که ویروس می تواند ساعت ها بر روی ذرات موجود در هوا (ذرات معلق در هوا) زنده بماند. بنابراین قابلیت دسترسی فراهمی زیستی امکان پذیر است و در یک محیط محدود با تهویه کم و حرکت هوا ، احتمالاً در عفونت های ثانویه نقش دارد و در صورت بیماری Quaid-19 ممکن است از دیگر ذرات موجود در هوا (در هوا) نیز عبور کند.

او اضافه کرد: در این زمان ، ما باید برای درمان این بیماری همه جانبه در همه جبهه ها سخت تلاش کنیم. بنابراین توصیه می کنیم ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن کار و اماکن عمومی ، بر تهویه عمومی و استفاده از ماسک ها تأکید شود. بنابراین ، آنها بر پیروی از پروتکل های بهداشتی در اماکن کار و مؤسسات دولتی ، تهویه عمومی و استفاده از ماسک در مناطقی که احتمال قرار گرفتن در معرض آن است تأکید می کنند.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا