اطلس روانی و اجتماعی طرح «نماد» در استان ها تدوین شود

اطلس روانی و اجتماعی طرح «نماد» در استان‌ها تدوین شود

مجله لوکس/فارس معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت اجرای طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) در مدارس خواستار تدوین اطلس روانی و اجتماعی این طرح در استان ها شد.

 احمد محمودزاده امروز ۲۰ فروردین در نشست بررسی اجرای طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) در شیراز این طرح را یکی از محوری ترین و کلیدی ترین موضوعات آموزش و پرورش دانست و گفت: روزهای یکشنبه هر هفته نشستی با موضوع نماد با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شده که در آن اقدامات انجام شده تشریح می شود.

وی طرح نماد را یکی از برنامه های ویژه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: به صورت تخصصی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) را پیگیری می کنیم لذا اطلس روانی و اجتماعی این طرح باید از سوی استان ها تهیه و ارائه شود.

محمودزاده همچنین تأکید کرد: رصد و پایش دقیق آماری دانش آموزان و ارائه راهکارهای متناسب با بوم هر منطقه باید در دستور کار استان ها قرار گیرد و خروجی آن نیز به وزارت آموزش و پرورش ارائه شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش به برگزاری نشست شیراز اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف مهم این نشست بررسی و پایش دقیق آسیب های اجتماعی در استان فارس است به گونه ای که بتوانیم میزان آسیب ها را در سال آینده کاهش دهیم.

وی با تأکید بر اینکه باید در موضوع آسیب های اجتماعی هدف گذاری دقیقی صورت گیرد و اجرای برنامه ها نیز بین بخش های مختلف تقسیم شود افزود: اغلب ساحت های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حوزه تربیتی است زیرا این حوزه نسبت به سایر حوزه ها عمیق تر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: در بحث آسیب های اجتماعی باید رویکرد پیشگیرانه داشته باشیم چرا که چه بخواهیم و نخواهیم بخشی از دانش آموزان ما در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند لذا باید هم شناخت کافی از آسیب‎ ها داشته باشیم و هم راه های پیشگیری را ارائه دهیم و هم ارجاع و پیگیری را در دستور کار قرار دهیم تا روند کاهشی آسیب ها را شاهد باشیم.

محمودزاده با بیان اینکه آموزش و پرورش در خط مقدم مبارزه با آسیب های اجتماعی قرار دارد گفت: باید به گونه ای برخورد کنیم که آسیب ها به حداقل برسد لذا انتخاب برخی مناطق به صورت پایلوت در سطح کشور با هدف تعمیم تجارب حاصله به سایر مناطق صورت می گیرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: قریب به یک میلیون دانش آموز در مدارس فارس تحصیل می کنند لذا هر برنامه ای قرار است در راستای پیشگیری از آسیب ها صورت گیرد  باید در مدارس انجام شود بنابراین سایر دستگاه های استان عضو ائتلاف نماد باید در مدارس برنامه ریزی و هزینه کنند.

محمودزاده اظهار کرد: تبادل آمار و ارقام و اطلاعات بین آموزش و پرورش و سایر دستگاه های ذیربط باید بیش از پیش صورت گیرد تا با انسجام و هم افزایی برنامه های پیشگیرانه محقق شود.

وی تصریح کرد: انسجام و وحدت در روند اجرای برنامه های پیشگیرانه در راستای آسیب های اجتماعی باید نتیجه بخش باشد بنابراین اقدامات موثر باید روند افزایشی و میزان آسیب ها باید روند کاهشی داشته باشد.

به گزارش مجله لوکس محمودزاده در ادامه سفر خود به فارس از دو مدرسه مجری طرح «نماد» در ناحیه سه شیراز بازدید و روند اجرایی طرح مذکور را بی واسطه مورد رصد و پایش قرار داد.

وی در حاشیه این بازدیدها گفت: انتظار می رود هر یک از  ۲۹۲ مدرسه ناحیه سه بر اساس اطلس روانی اجتماعی برنامه ریزی کند و متناسب با آسیب هر مدرسه دوره های ویژه ای برگزار کند.

محمودزاده افزود: فضای مجازی در آسیب های اجتماعی تاثیر منفی دارد لذا در اولین قدم نیاز به اطلاع رسانی به دانش آموزان و معلمان و آموزش به همکاران درون مدارس دارد تا معلم بداند با چه دانش آموزی سر و کار دارد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل