بین الملل

اردوغان در آغوش بن سلمان؛ آینده روابط آنکارا و ریاض چگونه خواهد بود؟

یک رسانه عربی با اشاره به سفر اردوغان به ریاض و دیدارهای گرم و صمیمی وی با پادشاه و ولیعهد این کشور در گزارشی به نقل از سیاست سیاسی به تحولات احتمالی در روابط عربستان و ترکیه در آینده، برخی از افراد با اشاره به اینکه ترکیه پافشاری را بیشتر نشان می دهد. برای از سرگیری روابط دارد تاکی می کند که روابط میان دور به سرع بهبود خواه یاف اما برخی م خ~ ر خ خ~

به گزارش مجله لوکس، سایت شبکه الحره در گزارشی نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با سفر به عربستان «درها را به سمت راست صبح کشور از روابط با این کشور باز کرد»، وی روز پنجشنبه پس از مصافحه با پادشاهی عربستان و به آغوش کشیدن فرانیش

در انش مسئله ای که در روابط دو قدرت بین المللی شکاف ایجاد کرد و مکمل تنش از محاصره قطر بود. این سفر، روابطی غیر از تحولات زمینه‌ای نبود، آخرین تحولی که می‌آید این بود که وزارت دادگستری مسئله قتل جمال خاشق را به دستگاه قضایی عربستان انتقال داد و گفته می‌شود که عربستان چنین شرطی برای سرگیری دارد. با ترکیه قرار داده بود، مسئله ای که آنکارا را تکذیب کرد و اعلام کرد که این اقدام یک اقدام حقوقی است.

در ادامه این گزارش آمده است: اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در خصوص روابط روابط میان دو کشور در هفته رایزنی کرد و خبرگزاری رسمی عربستان (واس) تصاویری منتشر کرد که نشان می دهد طرف همدیگر را به آغوش می دهد. .ده اند و این امر می تواند مقدمه ای برای عبور از تنش باشد میان دو قدرت بین المللی باشد. اردوغان قبل از دیدار با ولیعهد سعودی در دیدار با ملک سلمان، پادشاه این کشور همچنین بر افزایش همکاری میان ترکیه و عربستان در زمینه فناوری و صنایع دفاعی در جهت حمایت مشترک دو کشور تاکید کرد.

در دیگر این گزارش آمده است: بر اساس بیانیه های صادره از سوی دو طرف، دو کشور علاوه بر این موضوع از سرگیری همکاری های اقتصادی که ترکیه برای فعال کردن آن عجله دارد، برای بازگشت به همکاری های امنیتی، امنیتی و غیره نیز تاکید کرده است. . روند سرگیری روابط آنکارا با ریاض شبیه به روند بازگشت روابط میان این کشور با پایتخت های دیگر مانند ابوظبی نبود زیرا از تهیه این گزارش خبری در خصوص ملاقات های تجاری و یا توافقات و همکاری ها منتشر نشد. این امر هم به ماهیت اختلافات میان دو طرف می‌شود و هم به جایگاه هر کدام از آنها در سطح منطقه مربوط می‌شود، بنابراین روند از سرگیری روابط میان ترکیه و عربستان در سطحی باز خواهد شد و مرحله ای خواهد بود.

سالم امی، مشاور پیشین وزارت روابط خارجی عربستان می گوید که دو کشور به این مرحله امری مهم است و می توان آن را “روزنه ای جدید و یا روندی جدید در دو کشور و متفاوت تر از قبل” توصیف کرد. وی معتقد است که دو کشور اختلافات را پشت سر گذاشته اند و به نظر می رسد که ترکیه قدرت دارد و چه بسا پافشاری به بازگشت روابط دارد و در مقابل طرف سعودی صبورانه تر و با اشتیاق کمتر قدم برمیدارد.

ترکیه امیداور است که سرمایه‌هایی از حاشیه خلیج فارس جذب می‌شود، توافقات مالی من در حمایت از ارزعقد کند و به تحریم‌های غیرقانونی علیه کالاهای خود در عربستان پایان دهد.

از سوی دیگر، برخی از کشورهای ترکیه ای معتقدند که با توجه به فعالیت های ایران در منطقه و اختلافات دیگر در میان ریاض و ایالات متحده آمریکا، عربستان در حال حاضر از منطقه امنیتی و نظامی به کشوری مانند ترکیه نیاز دارد.

اولین روز سال با توقف تحریم های سعودی علیه کالاهای ترکیه، روابط اقتصادی میان دو کشور به طور خاص برای افزایش یافتن، همچنین جغرافیای سیاسی و مقابله با ایران در یکی از مهمترین زمینه های شراکت راهبردی میان دو کشور خواهد بود.

وی معتقد است: با توجه به کوتاه آمدن عربستان از نفوذ خود در داخل، توافق هسته ای جدید میان ایران و آمریکا برای عربستان ویرانگر خواهد بود بنابراین عربستان به هم پیمانی نیازمند است که با ایران مقابله کند. تنها طرفی که این قدرت را دارد ترکیه است، از سوی دیگر از دیدگاه ترکیه یک رقابت میان تهران و آنکارا وجود دارد و این امر تداخل در میان ریاض و آنکار به شمار می رود.

همچنین سالم علیامی می‌گوید: روابط عربستان و ترکیه یکی از بارزترین نشانه‌های اقدام منطقه‌ای در مقابل دیگر بازیگران منطقه ای مانند ایران و اسرائیل است بنابراین بهتر است که روابط میان دو کشور سرگرفته شود، اما من معتقدم که این امر زمانبر خواهد بود بویژه. آیا عربستان بر این باور است که در روابط خود با ترکیه و چه بسا شخص آقای اردوغان باید بیشتر دقت کند.

اردوغان پس از دیدار با ولیعهد سعودی در خصوص “انرژی، دفاع، تامین مالی، امنیت غذایی، فناوری کشاورزی” توئیت کرد و آنها را مسائل مورد اهتمام مشترک توصیف کرد، وی همچنین به پتانسیل و امکانات موجود برای همکاری در زمینه انرژی های غیر قابل قبول و .اک اشاره کرد، اما خارج از این زمینه ها نیز دو کشور می توانند با هم همکاری کنند. یوسف اریم، تحلیلگر امور سیاسی می گوید که امکاناتی برای همکاری در مسائل امنیتی میان تره

وی می گوید: طی سالیان متمادی ترکیه و عربستان منابع قابل توجهی برای رقابت منطقه‌ای برای نفوذ در رقابت‌های منطقه‌ای هستند که این امر منجر به کاهش بازده و رقابت طاقت‌فرسا می‌شود، بنابراین باید به گونه‌ای در مسائل منطقه‌ای با همکاری مشترک. کنن کک ک دو طرف برای اعتماد سازی نیاز دارند و این امر به افزایش تجارت دوجانبه، سرمایه گذاری و مشارکت های دیپلماتیک نیاز دارد و بعد از آن در دوره آتی می تواند فروش تسلیحات استراتژیک و همکاری در سیاست خارجی باشد.

برای اولین بار در صبح وی می گوید که این روابط می تواند خیلی زودتر انجام شود و یک سال پیش از سر گرفته شود اما قتل جمال خاشقجی باعث می شود این موضوع به پایان برسد، علاوه بر مسائلی که ذکر کردیم تجربه ثابت کرده است که عربی خلیج فارس خیلی سریع قطع رابطه می کند. می کنند و خیلی سریع آن را بهبود می بخشد.

در این گزارش آمده است که روند سیاست ثابت و روشن نیست، آنکارا قبل از این که به سمت ریاض بیاید روابط خود ابوظبی را بهبود بخشد و اکنون تلاش می کنم که این امر را بر قاهره تطبیق دهد، علاوه بر این با این ترکیه گام هایی دارد. در رابطه با سرگیری روابط با اسرائیل و همچنین ارمنستان ایجاد کرده است.

عمر اوزکیزیلچیک معتقد است که روابط میان ترکیه و عربستان را بهبود می بخشد در حالی که نتایج منطقه ای مهمی را دنبال می کند و با توجه به آمریکا در روسیه و چین، روابط عادی با ترکیه به سمت سود مناطق مانند امارات، اسرائیل و عربستان است. خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا