استان ها

ارائه روزانه ۶۵ هزار فقره خدمت توسط دفاتر رسمی در کشور

مجله لوکس/آذربایجان شرقی معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: دفاتر رسمی کشور به طور میانگین روزانه بالای ۶۵ هزار فقره خدمت شامل اسناد رسمی و ازدواج و طلاق ارائه می‌دهند.

صادق سعادتیان شامگاه پنجشنبه، هفتم دی ماه در همایش نکوداشت روز دفاتر رسمی که در تالار معلم تبریز برگزار شد، گفت: وظیفه اصلی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان نهاد حاکمیتی، تثبیت مالکیت‌ها، اعتبار بخشی به سند، ثبت مالکیت‌ها و برندها و اجرای اسناد رسمی است.

به گزارش مجله لوکس، وی با تاکید بر لزوم افزایش حقوق کارکنان دفاتر رسمی، افزود: سردفتری یک تجارت نیست برای همین نیز سردفتران از فعالیت تجاری منع شده‌اند و افزایش حقوق کارکنان دفاتر رسمی قطعا منجر به مبارزه با فساد اداری خواهد شد. 

وی تصریح کرد: هیچ کس منکر افزایش تعداد سردفتران با توجه به جمعیت نیست ولی آرزو داریم تا مجلس شورای اسلامی با شناخت ظرفیت‌های برون سپاری، برخی خدمات هم‌چون حدنگار یا کاداستر و صدور گواهی حصر وراثت را به دفاتر اسناد رسمی محول کند تا تعدیلی برای اجرای قانون تسهیل صدور مجوز کسب‌وکار شود.

سعادتیان، طرح حدنگار را کار فوق‌العاده کارکنان ثبتی قلمداد کرد و گفت: امروزه شاهد حدنگاری بیش از ۹۹ درصد اراضی ملی کشور هستیم که ۴۰ درصد آن طی دو سال گذشته علی رغم مخالفت‌های جدی انجام گرفته است. در این طرح، اطلاعات عرصه، مکانی و حقوقی افراد جمع‌بندی می‌شود و نقطه به نقطه کشور دارای شناسنامه و موقعیت جغرافیایی می‌شوند ولی این اقدام بدون به‌روزرسانی بانک اطلاعاتی توسط کارکنان دفاتر اسناد رسمی اجرایی نخواهد شد.

وی، افتخار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را ارائه خدمات الکترونیکی قلمداد کرد و گفت: بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، شاهد سه دوره در حوزه ثبت اسناد بوده‌ایم که گذر از خدمات سنتی به الکترونیکی، تحول نوینی در این عرصه ایجاد کرد و امیدواریم در سال ۱۴۰۳ نیز سازمان از خدمات الکترونیکی به سمت هوشمند شدن حرکت کند.

یعقوب هوشیاری، سرپرست اداره کل ثبت اسناد و املاک آذربایجان شرقی نیز در ادامه از صدور سند مالکیت برای دو میلیون‌ و ۸۰۰ هزار هکتار منابع طبیعی در استان خبر داد.

وی تصریح کرد: طبق اعلام معاونت امور اراضی استان، حدود یک میلیون‌ و ۱۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان داریم که حدود ۴۰ درصد از آن تثبیت شده و برای ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی نیز سند صادر شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا