احداث مسجد در بوستان قیطریه منطبق بر مصوبه قوانین و مقررات است

دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران با تأکید بر قانونی بودن احداث مسجد در بوستان قیطریه، گفت: ساخت این مسجد، منطبق بر قوانین و مقررات موجود از جمله مصوبه هیات وزیران و بدون قطع حتی یک درخت صورت می‌گیرد.

به گزارش مجله لوکس، مجید غفوری روزبهانی درخصوص برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه شهرداری تهران اجازه ساخت مسجد در بوستان قیطریه را ندارد، گفت: براساس قوانین و مقررات موجود، احداث مسجد در شهر، یکی از وظایف شهرداری محسوب می شود که از جمله این قوانین می توان به مفاد ماده ۵۵ قانون شهرداری ها اشاره کرد که شهرداری را ملکف به تأمین خدمات شهری و فضای فرهنگی مکلف کرده و ساخت مسجد نیز مصداق بارز فضای فرهنگی است.

به گفته وی، همچنین در مفاد بند (پ) ماده ۹۵ قانون ششم توسعه، ‌شهرداری‌ها مکلف به احداث یا اختصاص فضای کافی و مناسب برای مسجد یا نمازخانه در بوستان‌های شهری هستند.

غفاری روزبهانی در ادامه با اشاره به مصوبه سال ۱۳۷۶ هیات وزیران، بیان کرد: تبصره (یک) ماده سه آیین‌نامه ساماندهی، بهسازی و عمران مساجد کشور، مصوبه هیأت وزیران نیز اجازه واگذاری رایگان زمین برای احداث مساجد را به شهرداری‌ها داده است. نهایتا مصوبه شورای اسلامی شهر تهران درخصوص ممنوعیت احداث هرگونه ابنیه در عرصه بوستان‌ها و فضای سبز تهران و حریم آن، به غیر از نمازخانه و مسجد، شائبه غیرقانونی بودن ساخت مسجد توسط شهرداری در بوستان قیطریه را به طور کامل رفع می کند.
 

غفوری روزبهانی ضمن رد هرگونه ادعای قطع درخت در بوستان قیطریه، بیان کرد: مساحت بوستان قیطریه ۱۲۲.۲۰۶ مترمربع است و مسجد مذکور، قرار است با سطح اشغال حدود ۸۰۰  مترمربع در ضلع شمال شرقی پارک که از قبل تسطیح شده بود، احداث شود و در جریان ساخت بنای مسجد، کمترین تعداد درخت یعنی صرفا دو اصله درخت کهنسال با موافقت سازمان بوستان‌ها و برحسب ماده (۵) آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها جابجا خواهند شد.

دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران با تأکید بر اینکه تأمین هزینه ساخت مسجد در این بوستان به هیچ عنوان از جیب مردم نخواهد بود، گفت: کلیه هزینه‌های ساخت مسجد در این بوستان توسط بانی و خیّر پرداخت می‌شود، ضمن اینکه طراحی و معماری ساختمان مسجد نیز توسط یکی از مشهورترین معماران کشور و بدون پرداخت هزینه از سوی شهرداری انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: علیرغم اینکه مطابق قانون برنامه هفتم توسعه، شهرداری مجاز است، به‌منظور خودکفایی و اداره مسجد، حداکثر ۵۰۰ مترمربع کاربری فرهنگی، اداری و تجاری بدون دریافت هزینه به مسجد اختصاص دهد، در پروانه آتی ساختمان مسجد بوستان قیطریه، حتی یک مترمربع جهت استفاده تجاری و یا هر نوع کاربری انتفاعی پیش‌بینی نشده است.

غفوری روزبهانی با اشاره به برخی اخبار منتشره درمورد وجود مساجد دیگر در نزدیکی بوستان قیطریه و عدم نیازی به ساخت مسجد در این محل، گفت: باید توجه داشت که صرفنظر از الزامات قانونی فرادستی که شهرداری را مکلّف به ایجاد و احداث نمازخانه و مسجد در بوستان‌ها می‌نماید، براساس قانون، شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران به عنوان عالی‌ترین مرجع رسیدگی به امور مساجد و توسعه آن‌ها، مرجع تشخیص ضرورت احداث مسجد در مکان مذکور بوده و ضرورت این امر را شناسایی و تصویب کرده است.
بنابر اعلام روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، وی در پایان افزود: فاصله نزدیک‌ترین مکان مذهبی تا محل احداث مسجد بوستان قیطریه، صدها متر است.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل