سلامت و دانش

ابرسویه کرونا امیکرون در راه است؟

شفاف گفت: علیرضا ناجی، ویروس شناس، نظری در روزنامه نوشته است جام جم او نوشت: «اخیراً مدیر عامل یک شرکت واکسن وسترن کرون نسبت به ادغام سویه‌های آمیکرون، دلتا و تولید یک فوق اشباع جدید هشدار داد که یک هشدار واقعاً جدی است. در هفته اول شناسایی این جنبه از جهان، من هم به صورت کتبی و هم در گفتگوهای شفاهی و رسانه ای به این موضوع پرداختم، زیرا اکنون در شرایطی هستیم که قبایل دلتا و آمیکرون در سراسر جهان در حال تردد هستند. همان زمان. زمان. در نتیجه، خطر ابتلا به عفونت دلتا و آمیکرون همزمان در انسان یا حیوان، تبادل ژن، نوترکیبی و ایجاد یک نوع بسیار قوی وجود دارد.

بنابراین، ما باید همیشه شکل گیری ابر سیال های تاج را در نظر داشته باشیم و باید بدانیم که ابرنواخترها به دلیل قدرت انتقال، عفونت و مصونیت بالایشان همچنان ما را تهدید می کنند.

البته ممکن است این سوال پیش بیاید که با وجود اینکه گفته می شود سویه آمیکرون ضعیفتر از دلتا است، آیا باز هم باید از تشکیل ابرسیال ها بترسم که باید به آن پاسخ دهم: بله. وضعیت این است که اگرچه جهان در حال حاضر در گفتمان خود تبلیغ می کند که آمیکرون طرف ضعیف تری است، اما هنوز برای قضاوت زود است. ما باید بیشتر منتظر بمانیم تا اطلاعات لازم را جمع آوری کنیم و اطلاعات ژنتیکی و اپیدمیولوژیکی را جمع آوری کنیم تا تصویر خوبی از سویه آمیکرون بدست آوریم. با این حال، تاکنون می دانیم که این سویه جدید بسیار ناامن است، بنابراین باید نگران باشیم. دلیل واضح این امر این است که سازمان بهداشت جهانی کمی بعد یک جلسه فوق العاده در مورد این نسخه تشکیل داد.

البته نمی‌خواهیم مردم را با این حرف‌ها بترسانیم، اما هدف ساده‌سازی نیست، بلکه آگاه‌سازی مردم است. در بریتانیا، مطالعه‌ای نشان داده است که سویه آمیکرون در ماه‌های آینده بین 25000 تا 75000 مرگ و میر را در صورت عدم محدودیت بیشتر در جامعه ایجاد خواهد کرد. این یک تحلیل علمی است، بنابراین ما باید در مورد این نسخه بسیار هوشمند باشیم. اجازه ندهیم یک بحران ایجاد شود و سپس به فکر راه حل باشیم. تاکنون کاری جز مهار بحران انجام نداده‌ایم در حالی که باید از آن جلوگیری کنیم.

یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری عروق کرونا قلب و درگیری با سویه‌های جدید، گسترش واکسن و تزریق دوز سوم به جامعه است. درست است که اقدامات غیر درمانی مانند ماسک زدن، دور نگه داشتن، شستن دست ها و پرهیز از وزن همچنان توصیه می شود، اما تمدید واکسیناسیون امن ترین راه است.

ما باید تزریق دوز سوم واکسن را تا جایی که می توانیم گسترش دهیم، زیرا در آینده با توجه به گسترش جهانی ویروس، به ویژه در کشورهایی که به دلیل سیستم های بهداشتی ضعیف مهد انواع جدید هستند، سویه های جدید ایجاد می شود. ممکن است ظاهر شود که اثربخشی واکسن های فعلی را کاهش دهد.

دکمه بازگشت به بالا