سلامت و دانش

آیا وقت بازگشایی مدارس فرا رسیده بود؟ | زنگ خطری که یک نظرسنجی به صدا درآورد

دلیل اصلی بازگشایی مدارس در کشور مسئله کیفیت آموزش و تأثیر آن بر ترک تحصیل دانش آموزان و نابرابری تحصیلی است.

مجله لوکس ، جلال کریمیان ، دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت در دانشگاه تهران ، از روز شنبه 17 اردیبهشت در حال بازگشایی مجدد مدارس دولتی و خصوصی است و دلایل اصلی بازگشایی مدارس برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان است. جزئیات یادآوری ، منتشر شده توسط مرکز مطالعات استراتژیک ، به شرح زیر است:

در اوایل هفته جاری ، دولت اعلام کرد مدارس مناطق کم خطر کشور در 17 مه بازگشایی می شوند. این ممکن است کمی عجیب به نظر برسد ، زیرا دفتر مرکزی کرونا از همان ابتدا اعلام کرده بود که مدارس و دانشگاه ها آخرین مکانهایی هستند که می توانند باز کنند. جامعه پزشکی نسبت به این تصمیم خوش بین نیست و برخی نیز به دلیل نگرانی در مورد این بیماری ، آمادگی ذهنی برای اعزام دانش آموزان خود به مدرسه ندارند. با وجود این اعتراضات ، طرفداران بازگشایی مدارس موضع خود را با استدلال های مهم اثبات می کنند.

دلیل اصلی بازگشایی مدارس در کشور مسئله کیفیت آموزش و تأثیر آن بر عدم موفقیت مدرسه و نابرابری آموزشی است. در طی دو ماه گذشته ، معلمان و مدارس تلاش های چشمگیری را برای دسترسی دانش آموزان به آموزش از راه دور انجام داده اند. با این حال ، برآوردهای اولیه حاکی از آن است که دسترسی به آموزش لزوماً منجر به یادگیری با کیفیت نمی شود و این کسری منجر به کاهش مزمن آموزش دانش آموزان در سال های آینده خواهد شد. شدت این مشکل زمانی واضح تر می شود که می دانیم قربانیان اصلی دانش آموزانی هستند که در مناطق کم درآمد کشور زندگی می کنند. عدم بازگشایی مدارس تأثیر دومینو در یادگیری مستقل دانش آموزان دارد.

نتایج تحقیق در مورد رضایت از یادگیری از راه دور

در همین راستا ، مرکز مطالعات استراتژیک در هفته اول ماه مه یک نظرسنجی آنلاین انجام داد. در این بررسی از دانش آموزان و والدین خواسته شد تا رضایت خود را از اثربخشی یادگیری از راه دور در مدارس ابراز کنند. در پنج روز ، بیش از 20،000 نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که زنگ های خطر زنگ جدی را به تصمیم گیرندگان کشور ارسال کرد.

پانزده هزار نفر از پاسخ دهندگان در مدارس دولتی نظرسنجی کردند و 61 درصد (حدود 10،000) اثر یادگیری از راه دور را “ضعیف” عنوان کردند. 23٪٪ به این آموزش ها نمره متوسطی دادند و بقیه (16٪) فکر کردند که عملکرد این آموزش ها خوب است.
نتیجه یک نظرسنجی آنلاین که توسط مرکز مطالعات استراتژیک انجام شده است
با بیش از 15000 پاسخ دهنده در سراسر کشور

این نظرسنجی به همراه طیف گسترده ای از اطلاعات و اخبار در کشور نشان می دهد که آموزش ناکافی در سال تحصیلی جاری کافی نیست و ما باید در مناطقی که خطر کمتری دارد ، مجدداً مدارس را بازگشایی کنیم.

دلیل دیگر برای بازگشایی مدارس ، بازگشایی کلیه مشاغل پرخطر در بیشتر کشور است. وقتی یک رابطه تجاری در شهرها برقرار شود ، حداقل باید یک واسطه ایجاد شود تا بیماری در همه خانواده ها گسترش یابد. بنابراین ، تأثیر نسبی بازگشایی مدرسه بسیار کوچکتر از بازگشایی مشاغل دیگر است. یک مطالعه جدید توسط دانشگاه UCL در انگلیس این ادعا را تأیید می کند. در این مطالعه مشخص شد که تأثیر تعطیلی مدارس در جلوگیری از شیوع بیماری در مقایسه با سایر اقدامات فقط 2 تا 4 درصد بوده است.

آگاهی از تصمیمات سایر کشورها نیز در این زمینه مفید است. فرانسه یکی از کشورهای اروپایی است که این هفته مدارس خود را بازگشایی خواهد کرد. تعداد قربانیان کورونا در فرانسه چهار برابر تلفات در ایران است و بسیاری از مشاغل هنوز بازگشایی نشده است. مانند فرانسه ، سایر کشورهای اروپایی یا مدارس خود را افتتاح کرده اند یا قصد دارند این کار را انجام دهند. تأکید بر بازگشایی مدارس در این کشورها به معنای این است که دولتهایشان متعهد به کارآیی سیستم آموزشی خود هستند و از حساسیت آن مطلع هستند.

ارائه بازگشایی مدارس به معنای نادیده گرفتن همه گیر نیست. این معمولاً امکان پذیر نیست و باید با اقدامات بتن همراه باشد. مسافت اجتماعی ، ضد عفونی محل مدرسه و مشاهده موارد مشکوک اولین شرایط برای بازگشایی است. در عین حال مدارس با تقسیم کلاس ها و دانش آموزان به دو گروه می توانند تراکم جمعیت مدارس را کاهش دهند و این دو گروه به طور جداگانه در مدرسه حضور دارند. علاوه بر این ، برای رفع صحیح نگرانی های جامعه ، حضور در مدرسه ممکن است گزینه ای برای دانش آموزانی باشد که خانواده های آنها مسئول آموزش آنها هستند.

این استدلال ها و راه حل ها مبتنی بر یک فرضیه سیاسی است. آموزش و پرورش مهمترین نهاد در مقابله با نابرابری های ناتوانی است و باید در ارائه آموزش با کیفیت به همه اقشار جامعه متعهد باشد. سیاست های نادرست در طول سال ها باعث شده است که آموزش و پرورش بیشترین هزینه را برای جامعه داشته باشد و بیشترین هزینه را برای جامعه داشته باشد: دولت باید به گروه های کم درآمد اجازه دهد تا آنجا که ممکن است به آموزش با کیفیت دسترسی بیشتری بدست آورند تا نابرابری های فعلی در آموزش و پرورش بیشتر نشود. . بدون شک ، این به معنای قربانی کردن سلامتی کودکان و نوجوانان به آموزش نیست ، بلکه به این معنی است که باید شرایط برای هر دو فراهم شود.

دکمه بازگشت به بالا