آتش مهار شد اما خاییز سوخت!

آفتاب‌‌نیوز :

سید علی احمدزاده روز جمعه در بازدید میدانی از منطقه حفاظت شده خاییز اظهارداشت: تلاش‌های شبانه‌روزی و بی‌وقفه نیرو‌ها در منطقه نتیجه داد و آتش خاییز قبل از اذان صبح به طور کامل مهار شد.

وی با اشاره به پایش ادامه‌دار منطقه تا عصر امروز جمعه بیان کرد: نیرو‌های مردمی، هلال احمر و منابع طبیعی، محیط زیست، ستاد مدیریت بحران، بسیج و تیپ ۴۸ فتح در منطقه حضور دارند.

وی گفت: سرپرست ریاست جمهوری، رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیر کشور و رئیس ستاد مدیریت بحران پیگیر آخرین وضعیت آتش‌سوزی در خاییز بودند.

احمدزاده بیان کرد: وزیر کشور امروز صبح جمعه بعد از نماز صبح با برقراری تماس پیگیر آخرین وضعیت آتش سوزی خاییز شدند.

وی اضافه کرد: با توجه به تلاش شبانه روزی همه عوامل وزش باد و گستردگی آتش‌سوزی مهار آن را با مشکل مواجه کرده بود.

احمدزاده در پایان از رسانه‌ها، صدا و سیمای مرکز استان، فرماندار کهگیلویه و امام جمعه دهدشت و مسئولان محلی، استانی و شهرستانی قدردانی کرد.

منطقه حفاظت شده “خاییز” با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار یکی از هفت منطقه حفاظت شده استان کهگیلویه وبویراحمد است که در فاصله ۱۵ کیلومتری از جنوب به بهبهان، از شرق به پل “پادوک” در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون متصل است که هم اکنون بدلیل نبود امکانات مناسب آتش در این منطقه زبانه می‌کشد.

شاخص‌ترین گونه جانوری منطقه حفاظت شده خائیز “کل” و بز به شمار می‌رود و براساس بررسی سازمان حفاظت محیط زیست، از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کل و بز در کشور است

این منطقه در حوزه استحفاظی شهرستان گچساران، کهگیلویه و بهبهان در استان خوزستان واقع شده است که با وجود روستا‌های اطراف این منطقه وتعارض منافع آنها، هر ساله بخشی از این منطقه بکر در آتش خاکستر می‌شوند و نیازمند چاره جویی برای پیشگیری از آتش سوزی است.

دکمه بازگشت به بالا