کلاهک پره ای z برای هواکش فاضلاب پشت بام یا دودکش گالوانیزه بادی

کلاهک پره ای به شکل کلاهکی بر روی انتهای خروجی دودکش قرار می گیرد البته این قطعه در انتهای لوله ونت نیز وجود دارد و نقش اصلی آن مجرای کانال تهویه هوا است.کلاهک پره ای Z به سه شکل تولید می گردد.ممکن است به صورت تک هلالی باشد و یا دارای دو شیب و سه شیب تولید گردد.این سه نوع کلاهک پره ای در بازار وجود دارد.این قطعه شامل دو بخش پایه و گریل هایی برای خروج هوا می باشد.

معمولا این کلاهک از ورق گالوانیزه تولید می گردد البته در قدیم این کلاهک ها بصورت سفالی و سیمانی و در بعضی مناطق بصورت آهن یا چدنی دیده میشد.دارای ضخامت های مختلفی است و می توان با توجه به مکانی که از آن استفاده خواهد شد از قطر مناسب استفاده نماییم.انواع استاندارد این قطعه در بازار وجود دارد ولی ابعادی که مشتری نیز در خواست بدهد قابل تولید است.

نحوه اتصال کلاهک پره ای z به انتهای لوله خروجی به صورت اتصال پیچ و رول پلاک است و لبه پایینی کلاهک برای اتصال به سمت داخل یا بیرون قرار گرفته است.شکل شیبی که کلاهک به سمت پایین دارد مانع از وارد هر ماده ای داخل لوله می شود و زمانی که در دهانه خروجی قرار می گیرد هیچگونه آب بندی نیاز ندارد.انواع کلاهک پره ای با توجه به محیط اطراف انتخاب و نصب می شود مثلا اگر چهار طرف آن آزاد باشد از کلاهکی استفاده می شود که چهار طرف آن آزاد باشد.

کاربرد کلاهک پره ای در تهویه هوای ساختمان

برای خروج هوای نامساعد و یا برای خروج بخاری که توسط آب گرم کن و یا حمام ایجاد شده یا برای بیرون کردن حرارت دودکش از پرخ های z زد شکل کلاهک استفاده می شود در اصل نوع دیگری از است که با کاربردی متفاوت از این دریچه ها استفاده میشود .کلاهک بادی بدون استفاده از انرژی الکتریکی و صرفا با نیروی محرک باد ،کلاهک بادی باعث تهویه و مکش هوای داخل سالنها ، کارخانجات، انبارها، سوله ها و سرویس های بهداشتی می کردد.

کلاهک بادی نیروی محرکه و انرژی خود را از باد می گیرد و با چرخش پرّه ها در مسیر جریان باد ،هوای داخل محیط را بصورت ایجاد جریان هوا از پایین به بالا، تهویه و مکش می کند.با توجه به هوای خروجی از کلاهک می توان ضخامت آن را تعیین نمود اگر حرارت بسیار بالا باشد باید از ضخامت و جنس مناسب استفاده نمود.اگر چندین لوله ونت وجود داشته باشد می تواند چند مورد را یکی کرد و در انتهای خروجی همه یک کلاهک پره ای قرار داد.این کلاهک قابلیت نصب بر روی انواع سقف ها را دارد و هم می توان در سقف صاف و هم در سقف شیبدار نصب شود.

شکل های مختلف از چهار گوش تا هلالی شکل از آن کلاهک قابل طراحی و نصب است.برای اینکه این کلاهک در مکان های مختلف نصب می شود و ممکن است تحت حرارت های زیاد باشد باید با رنگ های مقاومی مانند الکترواستاتیک پوشش دار شود.هر چه میزان آلودگی و بخارات زیاد تر باشد می توان از کلاهک بزرگتر با ارتفاع پایه بلندتر استفاده نمود که این شرایط قابل محاسبه می باشد.

z blade cap for roof drain vent or galvanized pneumatic chimney

ساخت و نصب کلاهک پره ای توسط مهندس مجرب

قبل از انتخاب و خرید کلاهک پره ای z باید اطلاع دقیقی از محیطی که قرار است کلاهک در آن استفاده شود داشته باشید اگر تفاوت کلاهک ها را به خوبی نمی دانید و نظر مهندسی در مورد چگونگی انتخاب و نصب ندارید حتما از مشاورین مهندس که در این زمینه فعالیت می کنند کمک بخواهید.انتخاب جنس و ضخامت و طول پایه کلاهک نیاز به محاسبه دارد و باید بررسی گردد.برای خرید باید برندی را انتخاب کنید که از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.

کلاهک پره ای گالوانیزه ثابت، نوعی سیستم تهویه هواست که بر روی پشت بام ساختمان نصب می شود و به طور ثابت در مکان خود قرار دارد. این سیستم شامل یک یا چند پره است که به صورت ثابت و بدون چرخش در حالت عادی قرار دارند.کلاهک پره ای گالوانیزه ثابت از موادی مانند گالوانیزه شده است که به طور عمده از آهن یا فولاد با پوشش روی آن استفاده می شود. این پوشش گالوانیزه به کلاهک مقاومت در برابر خوردگی و آب و هوای سخت را می بخشد.

کلاهک پره ای گالوانیزه ثابت بر اساس اصل افزایش جریان هوا کار می کند. هنگامی که باد به سمت ساختمان وارد می شود، بر روی پره ها فشار ایجاد می شود که باعث جابجایی هوا می شود. این جابجایی هوا منجر به خروج هوای گرم و آلوده از داخل ساختمان و ورود هوای تازه و تمیز می شود.علاوه بر این، کلاهک پره ای گالوانیزه ثابت می تواند از تأثیر بادهای شدید و جریان هوای قوی جلوگیری کند. طراحی آن به گونه ای است که ورود آب و هوای بیرونی به داخل ساختمان را کاهش می دهد.

مزایای استفاده از کلاهک پره ای پشت بام عبارتند از:

  1.  تهویه هوای موثر: این سیستم به طور مداوم هوای تازه و تمیز را به داخل ساختمان می رساند و هوای آلوده و گرم را از داخل ساختمان خارج می کند.
  2.  کاهش هزینه های انرژی: با استفاده از کلاهک پره ای پشت بام، نیاز به سیستم های تهویه مکانیکی مانند کولر و گرمایش کاهش می یابد، که می تواند در صرفه جویی در هزینه های انرژی تاثیرگذار باشد.
  3.  حذف بو و رطوبت: این سیستم می تواند بوهای ناخوشایند و رطوبت را از ساختمان برداشت کند و به محیط زندگی راحت تری منجر شود.
  4.  سازگاری با طراحی ساختمان: کلاهک پره ای پشت بام به راحتی قابل نصب بر روی انواع ساختمان ها است و با طراحی های مختلف ساختمان سازگار است.

نصب دریچه هوا کلاهک پره ای سقفی

به منظور دریافت مشاوره، آگاهی از لیست قیمت و سفارش کلاهک پره ای تهویه هوا با مشاورین و کارشناسان شرکت میراکالا تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان شرکت در این خصوص به شما ماز جمله ارکان سیستم دودکش،موضوع کلاهک دودکش می باشد. با توجه به اینکه منتهی الیهِ رایزرِ لوله های دودکش در بام بواسطه ی نفوذ باد،وآب باران و برف،گردوخاک و حتی لانه گزینیِ پرندگان تحتِ تاثیرِ منفی قرار دارد، لذا وجود پوشش و محافظِ استاندارد در محل خروج دود از لوله های دودکش در بام،بطوریکه عملیات تخلیه دود و آلاینده بطور روان انجام پذیرد از الزامات سیستم های تکمیلیِ تاسیساتِ ساختمان می باشد.

به همین منظور طراحی و ساخت دودکش استاندارد از گذشته مورد توجه مهندسین تاسیسات و نیز سازمان نظام مهندسی می باشد. همانطکر که اشاره گردید انواع کلاهک دودکش از گذشته تا زمان حال جهت تخلیه دود و آلاینده در بام ساختمانها مورد استفاده قرار می گرفته که به تفصیل در مورد تمامی مدل های متنوعِ کلاهک دودکش خواهیم پرداخت. انواع دسته بندیِ کلاهک دودکش بطور کلی به شرح زیر می باشد(که هر یک از این دسته بندی های کلاهک دودش نیز دارای مدلهای متنوعِ چهار گوش و گرد می باشند که پس از نام بردن از هرنمونه به نامِ زیرمجموعه های مختلفِ آن نیز خواهیم پرداخت):

انواع کلاهک دودکش اچ نیز به شرح زیر می باشد؛

۲- کلاهک دودکش اچِ چهارگوش.

انواع کلاهک دودکش پره ای نیز به شرح زیر می باشد؛

۱-کلاهک دودکش پره ای چهارگوش یا کلاهک دودکش ژاپنی.

۲- کلاهک دودکش پره ای گرد.

انواع کلاهک دودکش طرح چینی نیز به شرح زیر می باشد؛

۱-کلاهک دودکش طرحوچینی گرد.

۲- کلاهک دودکش طرح چینی چهارگوش.

ت- کلاهک دودکش طرح آلمانی

ث- کلاهک دودکش زانویی بازاویه بسته

ج- کلاهک دودکش با پوشش نیم گرد

با توجه انواع مختلف  کلاهک دودکش که در بالا نام برده شده به تنوع و گستردگیِ انواع کلاهک دودکش می توان پی برد.اینک به تفصیل در مورد تمام انواع کلاهک دودکش که در بالا اسامی و مدل های آنها نام برده شد می پردازیم:

از قدیمی ترین انواع کلاهک دودکش می توان به کلاهک دودکش اچ گرد اشاره نمود.همانطور که از نام این کلاهک دودکش پیداست،ظاهر و ساختارِ این کلاهک دودکش به شکل حرفِ اچِ لاتین می باشد که بوسیله ی یک پایه که به این اچ متصل می شود هوای داخل لوله های دوکش به کلاهک دودکش منقل و از آنجا در هوای آزاد تخلیه می گردد. تمام مقاطع این کلاهک دودکش بصورت گرد و استوانه ای می باشد و از چهار قطعه ی گرد که اصطلاحاً بصورت دل تودل به هم چِفت و مونتاژ می شوند درست شده است.

نکته مهم در ساخت این کلاهک دودکش این موضوع می باشد که تمامی اجزای این قطعاتِ گرد باید دارای قطری حداقل همسان با لوله ی اصلیِ دودکش که دود از آن خارج می شود باشد.زیرا هرگونه کاهش قطر در کلاهک دودکش باعث خفگیِ مسیر و اختلال در جریان مکش دود از کلاهک دودکش می گردد.پس باید از استفاده از هر تبدیلی که قطرش از قطرِ لوله ی اصلیِ دودکش کوچکتر است به شدت پرهیز نمود.(لازم به ذکر است استفاده از تبدیل برای بزرگتر کردنِ قطرِ لوله ی کلاهک دودکش منعی ندارد).

کلاهک دودکش اچ گرد را می توان از انواع ورق گالوانیزه،روغنی، سیاه، رنگی و حتی استیل برای مصارف خاص که محتویاتِ آلاینده آغشته به موادِ خورنده ی اسیدی می باشد،تولید نمود.ضخامت ورق کلاهک دودکش اچ گرد از هرنوع ورق که باشد به میزانِ قطرِ کلاهک دودکش اچ گرد بستگی دارد.بدیهی است هرچه قطر کلاهک دودکش اچ بالتر برود ضخامت ورق مصرفی نیز به همان نسبت افزایش می یابد.

درصورت استفاده از ورق روغنی و سیاه برای ساخت کلاهک دوکش اچ گرد برای جاوگیری از استهلاکِ زودرس باید لزوماً بر سطح آن از پوششِ رنگ کوره ای استفاده نمود تا در اثر گرم و سردشدنهای مکرر از داخل و نیز عوامل فرسایشیِ بیرونی و طبیعی، کلاهک دودکش اچ گرد به سرعت مستهلک و پوسیده نگردد و عمر مفید آن افزایش یابد.

دکمه بازگشت به بالا