نکات مهم در تعمیرات موبایل

این روزها موبایل مانند عضوی از بدن از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت بروز هر گونه مشکلی، عواقب آن تا مدت ها بر روی برنامه های کاری و شخصی فرد سایه می‌اندازد. به همین دلیل تعمیرات موبایل از مشاغل بسیار محبوب در میان تعمیرکاران است. همچنین این حرفه از بازارکار نسبتا خوبی نیز برخوردار می‌باشد.

تعمیرات موبایل یک شغل بسیار جذاب، پردرآمد و پر تقاضا است. اما هر شغلی خطرات خاص خودش را دارد و با ورود به آن باید نکات ایمنی و احتیاط‌ های لازم را در نظر گرفت. اگر یک تعمیرکار موبایل هستید یا می‌خواهید وارد این حرفه شوید، توصیه می‌کنیم این مطلب اختصاصی را از دست ندهید. در ادامه  از مجموعه سری آموزش تعمیرات موبایل موبوفیکس به چند نکته مهم تعمیر گوشی موبایل اشاره کنیم که حتما باید از سوی تعمیرکار جدی گرفته شوند.

در اختیار داشتن از ابزارها و تجهیزات مدرن و استفاده از آن

یکی از رمزهای موفقیت شما در حوزه تعمیرات موبایل می‌تواند این باشد که از ابزارها و تجهیزات جدید و مدرن‎‌تر استفاده کنید. روش‌های سنتی تعمیرات موبایل را به سمت منسوخ شدن پیش می‌روند و حالا روش‌های مدرن جایگزین آن‌ها شده‌اند.

هرچقدر مغازه یا کارگاه تعمیر گوشی شما مجهزتر باشد و ابزارهای بهتری در آن وجود داشته باشند، شما با سرعت و کیفیت بیشتری گوشی مشتریان را تعمیر می‌کنید و در نهایت رضایت مشتری بهتر جلب می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید وارد حرفه تعمیرات موبایل شوید، توصیه ما این است که استارت کار را قدرتمند بزنید و متفاوت باشید! تا می‌توانید تجهیزات و ابزارهای مدرن را برای کارگاه خود تهیه کنید و حتی سرویس های تعمیر نو و خلاقانه‌ای را در اختیار مشتریان قرار دهید که نیاز به تجهیزات خاص دارند.

همیشه از ابزار مناسب استفاده کنید

تعمیرات موبایل | گوشی هوشمند

متاسفانه اغلب تعمیرکاران موبایل بنا به دلایل مختلف در حین تعمیر گوشی از ابزارهای نامناسب استفاده می‌کنند. عده‌ای از تعمیرکاران اصلا به این موضوع اهمیت نمی‌دهند که بکارگیری یک ابزار مناسب و متکی شدن به زور ممکن است به گوشی مشتری آسیب های جدی و جبران ناپذیری وارد کند.

عده دیگری هم با دانستن این موضوع و در اختیار نداشتن ابزارهای مناسب لازم مجبور می‌شوند تا از ابزارهای اشتباه استفاده کنند. همیشه این موضوع را به عنوان یکی از اصلی ترین نکات امنیتی و احتیاط های شغل تعمیرات موبایل به خاطر داشته باشید که یک تعمیرکار خوب باید در مراحل تعمیر موبایل از بهترین ابزارهای ممکن استفاده کند.

استفاده درست از ابزارهای گرمادهنده

گوشی‌های هوشمند امروزه با لاستیک‌های آب بندی خاصی به هم چسبانده شده‌اند. این لاستیک‌ها خاصیت چسبندگی بسیار بالایی دارند و غلبه کردن بر آن‌ها در حالت عادی امکانپذیر نیست. بنابراین باید برای غلبه کردن بر آن‌ها از ابزارهای خاصی استفاده شود که گرمادهنده هستند. گرمایی که توسط این ابزارها به بدنه گوشی اعمال می‌شود منجر به ضعبف شدن چسبندگی لاستیک های مذکور می‌شوند. در نهایت بخش های مورد نظر ساده تر از همدیگر جدا خواهند شد. ابزارهای گرمادهنده متعددی وجود دارند که بدین منظور از آن‌ها استفاده خواهد شد.

هیتر مادون قرمز و آی‌اوپنر (iOpener) اصلی‌ترین و حرفه‌ای ترین ابزارهای گرمادهنده برای باز کردن قاب گوشی‌های موبایل محسوب می‌شوند، اما متاسفانه اغلب قریب به اتفاق تعمیرکاران به هیچ یک از این دو ابزار دسترسی ندارند و به جای آن از سشوار استفاده می‌کنند. مطمئنا استفاده از سشوار کیفیت لازم را به همراه نخواهد داشت و رویکرد چندان حرفه‌ای محسوب نمی‌شود و فقط یک روش کار راه انداز است. اغلب کارشناسان به مسائل و نکاتی که برای در حین گرما دادن به قاب و اجزای گوشی به آن توجه شود هیچ اهمیتی نمی‌دهند. برای مثال گرما باید با توجه به شرایط قطعه‌ای که قصد شل کردن آن را دارید، با شدت و مدت زمان خاصی اعمال شود، در غیر این صورت ممکن است به گوشی و قطعات آن آسیب بزند.

نظم در کار و پروسه تعمیر موبایل

در حرفه تعمیر موبایل دقت و نظم دو عامل حیاتی و بسیار مهم هستند. سعی کنید همیشه نظم کار را حفظ کنید تا خدای نکرده دچار مشکل نشوید. برای تمام تعمیراتی که قرار است روی گوشی مشتریان انجام دهید زمانبندی داشته باشید و در حین تعمیر گوشی موبایل به هیچ عنوان اجزای مختلف آن را بی‌نظم باقی نگذارید، چون باید بعد از باز کردن و تعمیر گوشی تمام اجزای آن را دوباره نصب کنید.

ریزبینی و بی‌توجه نبودن!

متاسفانه خیلی از تعمیرکاران موبایل در حین تعمیر گوشی مشتریان به برخی از مسائل هیچ توجهی نمی‌کنند.  این مسئله اصلا جالب نیست! برای مثال نبستن تمام پیچ ها یکی از این نوع مسائل است. تقریبا 90 درصد تعمیرکاران موبایل به گونه‌ای هستند. اگر یک یا دو پیچ در گوشی گم شود به آن توجه نمی‌کنند و اصلا پیچی را جایگزین آن ها نخواهند کرد.خیلی از مسائل توسط اغلب تعمیرکاران موبایل نادیده گرفته می‌شوند. اما شما باید به عنوان یک تعمیرکار خوب و قابل اعتماد به این موارد توجه داشته باشید.

دقت در جداسازی اجزای ظریف گوشی

همیشه به یاد داشته باشید که اصلی ترین کلید موفقیت یک تعمیرکار موبایل این است که عجله نکند و با دقت و حوصله کامل پیش برود. فقط در این حالت است که تعمیرات موبایل به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود.

گوشی‌های هوشمند شامل اجزای سخت افزاری بسیار ظریفی می‌شوند. برای مثال سیم آنتن، کابل‌های روبانی که ال سی دی گوشی را به برد وصل می‌کنند، کابل دوربین‌های سلفی یا اصلی، کانکتورهای روی برد و غیره همگی اجزای بسیار ظریفی هستند که تعمیرکار باید در حین تعمیر گوشی آن ها را با دقت زیاد دمونتاژ کند.

کوچک ترین سهل انگاری از جانب تعمیرکار می‌تواند به قطعات آسیب های جبران ناپذیری وارد کند. بنابراین دقت در جداسازی اجزای ظریف گوشی یکی دیگر از اصلی‌ترین نکاتی است که باید در حین تعمیرات موبایل به آن توجه شود. خوشبختانه کارشناسان واحد تعمیر شرکت موبایل کمک کاملا به این مسئله واقف هستند و در دوره‌های آموزشی که طی می‌کنند به خوبی این موضوع را فرا خواهند گرفت.

چینش مرتب اجزای گوشی در حین تعمیرات موبایل

خیلی از تعمیرکاران در حین باز کردن گوشی های موبایل با مشکلی مواجه نمی‌شوند. حتی تعویض قطعه مورد نیاز را هم انجام می‌دهند. اما وقتی نوبت به بستن یا جمع کردن گوشی می‌رسد دچار سردرگمی می‌شوند.

همیشه به خاطر داشته باشید که در تعمیرات موبایل برای بستن گوشی باید دقیقا مراحلی طی شوند که برای باز کردن دستگاه طی کرده بودید. تنها تفاوت موجود این است که این بار باید مراحل مذکور به صورت بر عکس طی شوند. اما چطور مراحلی که در حین باز کردن گوشی طی می‌کنیم را به خاطر بسپاریم؟

نیازی نیست که مراحل طی شدده در حین تعمیر یک گوشی را حفظ کنید. زمانی که اجزای جدا شده گوشی را با نظم و به ترتیب در کنار هم می‌چینید، می‌توانید پس از انجام تعمیرات، اجزای گوشی را از انتها به ابتدا و به صورت معکوس در دستگاه نصب کنید تا جمع کردن آن بدون مشکل انجام شود و دچار سردرگمی نشوید.

تمیز و مرتب نگه داشتن میز و محیط کار

تعمیرات موبایل | گوشی هوشمند

تمیز نگه داشتن میز و محیط کار یکی از اصلی ترین نکاتی است که برای تعمیرات  اپل باید در نظر داشته باشید. اگر میز تعمیر تمیز نباشد، تعمیرات موبایل بسیار سخت تر و پیچیده‌تر از حالتی می‌شود که یک میز تمیز و کاملا مرتب پیش روی تعمیرکار قرار گیرد.یک میز تمیز و مرتب می‌تواند در زمینه‌های مختلفی به تعمیرکار کمک کند. برای مثال پیدا کردن اجزای مخالف گوشی مثل پیچ هایی که باز شده‌اند آسان تر می‌شود.

همچنین تعمیرکار می‌تواند تمام اجزای باز شده گوشی تعمیری را به ترتیب روی میز خود بچیند. به این ترتیب کاملا به مراحل بستن گوشی تسلط پیدا کند. میز و محیط کار آن‌ها اصلا استانداردهای لازم را ندارد. در خیلی موارد دیده شده که به دلیل تمیز و مرتب نبودن میز کار تعمیرکار، وی پیچی را گم کرده و روی گوش مشتری نصب نمی‌کند. یا برای پیدا کردن قطعه‌ای از گوشی مشتری دچار مشکل می‌شود.

بنابراین تمیز و مرتب بودن میز و محل کار یکی دیگر از نکات بسیار مهمی است که تعمیرکاران باید در نظر داشته باشند. تعمیرات موبایل بدون در نظر گرفتن این موضوع امکانپذیر نبوده و بدون تردید کیفیت مناسبی را ارائه نخواهد کرد. تمیز و مرتب بودن محیط کار و کارگاه شما نشان می‌دهد که چقدر در کارتان نظم و ترتیب دارید و چقدر می‌توانید این نظم و ترتیب را در تعمیر گوشی موبایل مشتریان حفظ کنید.

زمانی که محیط کار شما تمیز باشد، علاوه بر اینکه دید مشتری نسبت به سرویس شما بهتر می‌شود، خودتان هم حس و حال و تمرکز بهتری روی تعمیر موبایل مشتریان خواهید داشت. پس همیشه محیط کارتان را تمیز و با نظم نگه دارید.

اطلاعات خود را به روز نگه دارید!

هر روز گوشی های جدیدی در حال عرضه به بازار هستند و تعمیر آن ها یک چالش جدید خواهد بود. بنابراین شما باید همیشه اطلاعات خود را هم برای تعمیر گوشی های جدید به روز نگه دارید.

تعمیرکار موبایلی که اطلاعاتش به روز نباشد، به هیچ عنوان نمی‌تواند در حرفه تعمیرات موبایل موفق ظاهر شود. برای به روز نگه داشتن اطلاعات خود می‌توانید از اینترنت استفاده کنید. هم اکنون آموزش های تعمیر موبایل در سایت های مختلفی ارائه شده‌اند که با استفاده از آن ها قادر به تعمی تمام گوشی های مدرن خواهید بود.

 به اطلاعات حافظه گوشی اهمیت دهید!

اگر از مسئله امنیت و عدم سوء استفاده از اطلاعات مشتری توسط خیلی از تعمیرکاران موبایل چشم‌پوشی کنیم، از مسئله پاک شدن اطلاعان آن‌ها نمی‌توان چشم‌پوشی کرد! متاسفانه تعمیرکاران اصلا به این مسئله دقت نمی‌کنند که تا حد امکان از پاک شدن اطلاعات وی جلوگیری کنند.

اما یک تعمیرکار خوب باید به این موضوع اهمیت دهد و آن را به عنوان یکی از اصلی‌ترین نکات موجود برای تعمیرات موبایل به خاطر بسپارید. یک تعمیرکار خوب تا حد امکان از پاک شدن اطلاعات گوشی مشتری جلوگیری کی‌گند. در زمان تحویل گرفتن گوشی از مشتری، از او می‌خواهد تا در صورت امکان ابتدا از اطلاعات فعلی گوشی هوشمندش نسخه پشتیبان تهیه کند. خوشبختانه کارشناسان واحد تعمیر موبایل کمک همیشه تمام تلاش خود را می‌کنند تا در حین تعمیرات موبایل، اطلاعات کاربران از دست نرود.

تا حد ممکن از اطلاعات مشتری حفاظت کنید!

مشتریانی که گوشی‌های خود را برای تعمیر به شما می‌سپارند برای اطلاعات شخصی خودشان اهمیت زیادی قائل هستند، بنابراین اگر می‌خواهید رضایت آن ها را جلب کنید باید به حفظ امنیت اطلاعات آن ها اهمیت دهید.

قبل از شروع تعمبرات، سعی کنید با رضایت مشتری از محتوای دستگاه فایل بکاپ تهیه کرده و بعد از انجام تعمیر موبایل آن فایل را ریستور کنید. هیچوقت وارد اطلاعات شخصی مشتریان نشوید و به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید. اگر کاربری از این نظر به شما اعتماد داشته باشد، مطمئن باشید همیشه برای تعمیر گوشی موبایل خویش به شما مراجعه خواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا