عوارض دانه چیا برای پوست

دانه چیا یکی از دانه‌های بسیار مقوی و پر خاصیت است که از نظر ظاهری شبیه تخم شربتی می‌باشد. از مهم‌ترین خواص دانه چیا می توان به ضد پیری پوست، تنظیم کننده قند خون، حاوی چربی های مفید برای قلب، غنی از مواد معدنی، پیشگیری از سرطان سینه، افزایش انرژی بدن، مناسب برای ورزشکاران، بهبود خلق و خو، سلامت استخوان و دندان و فاقد گلوتن بودن اشاره کرد، برای مطالعه مقاله مضرات و خواص دانه چیا در ادامه با همراه باشد.

خاصیت های دانه چیا‌

ضد پیری پوست

یکی از مواد معدنی که باعث می شود پوستی صاف و بدون التهاب داشته باشیم “رویاست. جالب است بدانید دانه چیا حاوی مقادیر غنی از “روی” است و به همین دلیل می تواند باعث کندی روند پیری پوست شود.

تنظیم کننده قند خون

جالب است بدانید که مصرف دانه چیا می‌تواند به تنظیم انسولین کمک کند. اگر به صورت علمی بخواهیم شرح دهیم، مصرف دانه چیا مقاومت انسولین را کاهش می دهد و به همین دلیل می تواند به تنظیم قند خون کمک کند.

چربی های مفید برای قلب

دانه‌های چیا نه تنها دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، بلکه حاوی چربی‌های مفید برای قلب نیز هستند. طبق تحقیقات انجام شده یک وعده دانه چیا حاوی ۹ گرم چربی است که ۸ گرم آن چربی های مفید برای قلب است که همین موضوع نشان دهنده این است که دانه‌های چیا دارای ارزش غذایی بالایی هستند.

غنی از مواد معدنی

دانه چیا دارای مقادیر مناسبی از کلسیم، روی، منیزیم و آهن است. جالب است بدانید که کلسیم و منیزیم به حفظ استخوان‌های سالم کمک می کنند و روی برای تقسیم سلولی و رشد ضروری است. همچنین روی یک عنصر ضروری برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. توصیه ما این است که به جای استفاده از مکمل ها و ویتامین ها، این دانه مقوی را به برنامه‌غذایی خود اضافه کنید.

پیشگیری از سرطان سینه

طبق گزارشی که توسط مرکز پزشکی UCSF منتشر شده است، دانه‌های چیا منبع خوبی از اسید آلفا لینولئیک هستند که این اسید می تواند به پیشگیری از سرطان سینه کمک شایانی کند.

افزایش انرژی بدن

دانه های چیا سرشار از ویتامین های گروه B، روی، آهن و منیزیم هستند که همگی به افزایش انرژی بدن کمک می کنند. جالب است بدانید که دانه چیا علاوه بر افزایش انرژی می‌تواند متابولیسم بدن را نیز افزایش دهد.

مناسب برای ورزشکاران

تمرینات سخت و سنگین ورزشی ممکن است گاهی اوقات خسته کننده شوند. اما با مصرف دانه چیا، می توانید این مشکل را به طور کامل حل کنید. با توجه به مقدار امگا ۳ موجود در این دانه، به راحتی می توانید انرژی تحلیل رفته خود را به دست بیاورید. مصرف این دانه قبل از تمرین برای سوختن کربوهیدارات‌ها توصیه می‌ شود و برای بعد از تمرین نیز به ترمیم ماهیچه‌ها کمک کند.

بهبود خلق و خو

برخی بر این باورند که با مصرف منظم و صحیح دانه چیا، خلق و خوی شما بهبود پیدا می‌کند. البته دلیل این امر اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در دانه چیا هستند. طبق یک مطالعه در پیتسبورگ، اسیدهای چرب امگا ۳ با بهبود خلق و خو و رفتار مرتبط هستند. همچنین مصرف دانه چیا ممکن است به شما در مبارزه با کمک کند.

سلامت استخوان و دندان

دانه های چیا همچنین سرشار از فسفر هستند، ماده معدنی‌ای که سلامت استخوان ها را تقویت می کند. وجود آنتی اکسیدان های موجود در دانه های چیا نیز می تواند از دندان‌های شما در برابر آسیب محافظت کند.

فاقد گلوتن

گلوتن، پروتئین موجود در غلات به خصوص گندم است و مسئول بافت الاستیک خمیر است. افرادی که دارای حساسیت به گلوتن هستند می توانند با خیال راحت دانه چیا را مصرف کنند، چون این دانه به طور کامل و صد در صدی بدون گلوتن است.

لاغری و کاهش وزن

مصرف دانه‌های چیا می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این دانه‌ها در آب افزایش حجم داده و حالت ژله‌ای می‌گیرند که باعث سیری سریع‌تر می‌شود. علاوه بر این، چیا پر از فیبر است و می‌تواند ۴۰ درصد نیاز روزانه به فیبر را تأمین کند که عملکرد روده و گوارش را بهبود می‌بخشد و باعث احساس سیری می‌شود. برای بهره‌برداری از این خواص، روزانه ۲۰ گرم دانه چیا را خیس کنید و پیش از نهار و شام مصرف کنید. این دانه‌ها را می‌توان در تهیه انواع غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده کرد. با این حال، با توجه به حالت ژله‌ای و غلیظ آن‌ها، مصرف آن‌ها برای کودکان ممکن است سخت باشد. برای اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنیم مقاله را مطالعه کنید.

کاهش فشار خون

مصرف دانه چیا باعث می شود که فشار خون کاهش پیدا کند و به همین دلیل برای افرادی که دارای هستند مفید است. اما کسانی که فشار خون پایینی دارند، حتما قبل از مصرف دانه چیا باید با پزشک متخصص مشورت کنند.

مشکلات گوارشی

دانه چیا حاوی مقادیر بسیار غنی از فیبر است و به همین دلیل برای دستگاه گوارش مفید می‌باشد. البته اگر در مصرف این دانه زیاده‌روی کنید ممکن است با مشکلاهمه ما برای داشتن یک پوست سالم، شفاف، روشن و مرطوب از انواع کرم‌ها و لوسیون‌ها استفاده می‌کنیم؛ غافل از این که پوست بدن‌مان، بعد از مدتی به این مواد کارخانه‌ای وابسته می‌شود و این مواد صرفا یک روکش زیبا برای پوست آسیب‌دیده ما هستند. بهترین راه، مصرف مواد غذایی طبیعی است که بزرگ‌ترین ویژگی‌شان کمک به آبرسانی پوست است. مشابه ژل آلوئه ورا، ژل نیز برای پوست بسیار مرطوب‌کننده و آبرسان است. دانه چیا برای پوست سرشار از فیبر است، به این معنی که آب را جذب و حفظ می‌کند. این کیفیت آن را به یک آبرسان قوی و شگفت‌انگیز تبدیل می‌کند تا اطمینان حاصل شود که پوست شما به خصوص در ماه‌های تابستان خشک نمی‌شود. در این مقاله خواص و ماسک دانه چیا را معرفی خواهیم کرد.

دانه چیا چیست؟

دانه‌های چیا از گیاه مریم گلی، گیاهی گلدار، که به دلیل ایجاد بافت ژل‌مانند، زمانی که در مایع خیسانده می‌شود، استخراج می‌شود. این دانه‌ها به عنوان یک نیروگاه تغذیه در نظر گرفته می‌شوند، زیرا سرشار از پروتئین، کلسیم، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین E، روی، آهن، چربی‌های غیراشباع و منیزیم هستند.

به علاوه این دانه‌ها ده برابر وزن خود می‌توانند آب در خود ذخیره کنند که آن‌ها را تبدیل به یک ماده‌ی خوب برای استفاده در اسموتی و دیگر غذاها می‌کند. اما باید مواظب باشید بیش از حد استفاده نکنید، استفاده بیشتر از میزان توصیه شده باعث می‌شود فیبر موجود در این دانه‌ها معده را ناراحت کند.

هر آنچه در مورد دانه چیا می‌خواهید بشنوید در این پادکست بیان شده:

خواص دانه چیا برای زیبایی

این دانه‌های کوچک سرشار از مواد مغذی هستند و به ویژه برای کاهش وزن و آبرسانی پوست مصرف می‌شوند:

دارای فیبر بالا

با فیبر کافی به جلوگیری از یبوست و سالم نگه داشتن دستگاه گوارش و در نتیجه پوست کمک می‌کند. یک وعده ۲۸ گرمی، کمی کمتر از ۱۰ گرم، منبع قابل اعتماد فیبر را فراهم می‌کند. توصیه روزانه برای بزرگسالان ۲۵ تا ۳۰ گرم است، بنابراین یک وعده دانه چیا می‌تواند ۳۰ درصد از این مقدار را برآورده کند.

پیشگیری از آسیب رادیکال های آزاد

زغال اخته برای داشتن میزان بالای آنتی اکسیدان همیشه مورد ستایش بوده است. اما باید بگوییم دانه چیا مانند زغال اخته عمل می‌کند. حتی میزان آنتی اکسیدان موجود در یک وعده از دانه‌ی چیا سه برابر قوی‌تر از آن چه در زغال اخته وجود دارد است.

آنتی اکسیدان‌ها برای سلامت ضروری هستند، چون از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد دفاع می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها از پوست نیز مراقبت می‌کنند.

دانه‌های چیا دارای سطوح بالایی از آنتی اکسیدان هستند که به مبارزه با آسیب‌های رادیکال‌های آزاد که در اثر قرار گرفتن پوست در معرض اشعه UV ایجاد می‌شود، کمک می‌کند. این همچنین برای جلوگیری از مشکلات پوستی مرتبط با افزایش سن مانند چین و چروک و خطوط ریز مفید است.

مصرف دانه چیا برای جلوگیری از مشکلات پوستی مرتبط با افزایش سن مانند چین و چروک مفید است.

تسکین‌دهنده و کاهش‌دهنده التهاب پوست

بیشتر مشکلات پوستی ما به دلیل نوع دیگری از التهاب در پوست اتفاق می‌افتد. دانه چیا دارای خواص خنک‌کنندگی فوق‌العاده‌ای است که در تسکین التهاب و حفظ سلامت و آرامش پوست مفید است.

سد پوست در برابر آسیب‌های خورشید

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه‌های چیا به‌عنوان یک سد فعال در برابر آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب عمل می‌کنند.

آبرسانی به پوست

فیبر موجود در دانه چیا می‌تواند مقادیر زیادی آب را جذب کند. این باعث می‌شود وقتی به رژیم غذایی یا روتین مراقبت از پوست ما اضافه می‌شود، یک عنصر آبرسان بسیار مفید باشند. مانند ژل آلوئه ورا، ژل خیس شده دانه چیا برای پوست بسیار آبرسان است.

معکوس کردن آسیب های UV روی پوست

مصرف دانه چیا یا استفاده از محصولات مبتنی بر دانه چیا بر روی پوست به معکوس کردن آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش به پوست کمک می‌کند.

اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان‌های موجود در دانه چیا با تحریک تولید کلاژن که به ترمیم سلولی کمک می‌کند، از آسیب نور خورشید جلوگیری کرده و آسیب اشعه ماوراء بنفش را معکوس می‌کند.

آنتی اکسیدان‌های موجود در دانه چیا با تحریک تولید کلاژن به ترمیم سلولی کمک می‌کند.

کمک به کلاژن سازی پوست

دانه چیا منبع کاملی از پروتئین است. این غذای فوق العاده شامل تمام 9 اسید آمینه ضروری و اسیدهای چرب است که بدن ما را ترمیم و رشد می‌دهد. این پروتئین‌ها و لیپیدها سلول‌های خونی، ماهیچه‌ها و بافت‌ها را ترمیم و حتی به تولید کلاژن کمک می‌کنند که منجر به سلامت پوست می‌شود.

نکته این جاست که بدن ما نمی‌تواند همه این‌ها را به تنهایی تولید کند و ما فقط می‌توانیم این عناصر سازنده مهم را فقط از رژیم غذایی خود به دست آوریم. دانه چیا یک منبع غذایی عالی از پروتئین‌های ضروری است که به داشتن پوستی سالم کمک می‌کند.

ماسک دانه چیا

دانه چیا را می‌توانید با کمی ژل آلوئه‌ورا، عسل، شیرنارگیل، آب‌لیمو، روغن بادام شیرین، روغن زیتون یا شیر مخلوط کنید و به صورت یک ماسک روی صورت خود بگذارید و بعد از ۱۵ دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

مداومت در استفاده از این ماسک مغذی و آبرسان، به مرور موجب روشن شدن و طراوت پوست صورت شما خواهد شد.

بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری | دانه چیا برای تیروئید

عوارض مصرف دانه چیا برای پوست

دانه‌های چیا به طور کلی برای مصرف بی‌خطر هستند. فقط برخی از افراد ممکن است به دانه چیا آلرژی داشته باشند، اما شایع نیست.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ اشاره می‌کند که دانه‌های چیا دارای شباهت‌های ساختاری با سایر مواد غذایی است که افراد ممکن است به آن‌ها حساسیت داشته باشند، مانند دانه‌های کنجد و فندق.

با این حال، مشخص نیست که چه تعداد از مردم تحت تأثیر این موضوع قرار دارند. هر فردی که پس از خوردن دانه چیا علائم جدیدی را تجربه می‌کند باید مصرف آن را متوقف و با پزشک مشورت کند.

زمان آموزش فیشیال پوست بستگی به سطح تجربه و مهارت فرد و همچنین برنامه آموزشی مورد استفاده دارد. اگر شما استفاده از محصولات جدید را می‌ آموزید، ممکن است چند هفته یا چند ماه زمان لازم باشد. اگر شما از طریق دوره‌ های آموزشی فیشیال پوست را یاد می ‌گیرید، ممکن است زمانی بین چند روز تا چند هفته در نظر گرفته شود.

آن چه از مقاله دانه چیا برای زیبایی آموختیم:

در چند سال اخیر استفاده از دانه‌ چیا برای زیبایی پوست صورت و بدن، در برنامه‌های غذایی مختلف مرسوم شده است. هر چند که با وجود مواد مغذی فراوان، دانه چیا هنوز قهرمانی گمنام است. دانه‌هایی کوچک با خواص و فوایدی بزرگ برای سلامت قلب، کاهش وزن و کاهش قند خون. همچنین شفافیت و مرطوب‌ شدن پوست صورت از جمله خواص دانه چیا برای پوست است. این دانه‌های مقوی را به چند روش می‌توانید برای سلامت پوست مصرف کنید مانند استفاده از ماسک دانه چیا. البته مانند هر ماده غذایی دیگر مصرف بیش از اندازه آن ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد کند. اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف دانه چیا با پزشک خود مشورت کنید.

منابع

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

دکمه بازگشت به بالا