عسل طبیعی چیست و چه خواصی دارد؟

عسل ویژگیهای خاصی دارد که با در نظر گرفتن آنها میتوانید مطمئن شوید که بهترین و با کیفیتترین عسل را انتخاب خواهید کرد. فراموش نکنید که اگر شما اطلاعی از طبیعی یا مصنوعی بودن موم زنبور عسل نداشته باشید، احتمالا بدون ملاحظه از موم استفاده خواهید کرد. عسل را درون ظرف ریخته و بعد آن را درون ظرف دیگر ریخته و اگر درون ظرف پر از حباب شد نشانه طبیعی بودن عسل است.

با وجود روشهای فوق، این روشها به تنهایی نمیتوانند خالص بودن عسل را ثابت کنند و با اتکا به وضع ظاهری عسل کمتر میتوان در مورد خلوص و مرغوبیت آن اظهار نظر صحیحی نمود؛ چرا که فقط روش آزمایشگاهی، روش مناسبی در تعیین خلوص عسل میباشد و برای شناسایی تقلب در عسل بهترین راه اندازه گیری مقدار قندهای موجود در عسل و تعیین نسبت قند فروکتوز به قند گلوکز در آن میباشد.

اگر مقداری عسل در یک ظرف قرارگیر و درپوش آن مدتی بسته باشد، هنگام باز کردن درپوش بو و رایحه مطبوع عسل طبیعی یا عسل با درصد خلوص بالا را می توانید استشمام کرد ، هر نوع عسل طبیعی بویی متناسب با گل استحصال شده از آن دارد . اضافه می کنند. در این نوع عسل با توجه به اضافه کردن مواد غیر طبیعی باز هم شما می توانید از خواص عسل خوب و طبیعی که در آن وجود دارد استفاده نمایید.

گاهی ممکن است عسل به اسپور برخی باکتریها مثل باکتری عامل بوتولیسم آلوده باشد که ایجاد سم کرده و مسمومیت زا میباشد، به همین دلیل مصرف آن برای کودکان زیر یک سال ممنوع است. تنش اکسیداتیو به عنوان عامل بسیاری از بیماریها معروف شده است و دانشمندان در رشتههای مختلف، به منابع طبیعی که میتواند اجزای فعالی جهت پیشگیری یا کاهش اثرات آنها بر سلولها شود، علاقه زیادی یافته اند.

وی با بیان اینکه افراد در مصرف عسل نیز باید نکاتی را رعایت کنند گفت: گاهی ممکن است عسل به اسپور برخی باکتری ها مثل باکتری عامل بوتولیسم نوزادان آلوده باشد که ایجاد سم کرده و مسمومیت زا می باشد به همین دلیل مصرف آن برای کودکان زیر یک سال ممنوع است. شیشهای که در آن حبابها به سرعت به بالاترین سطح خود میرسند، میزان آب بیشتری دارد و بیکیفیتتر است. مصرف مواد غذایی دیگر نسبت به افراد مختلف در رژیم ده روزه متفاوت است.

همه این ها عسل خوب و طبیعی هستند اما به خاطر گلی که زنبور عسل از آن تغذیه کرده اند رنگشان متفاوت است . در تهیه این نوع عسل ها زنبورداران کندو ها را در دشت ها و مکان های مناسب و پر گل نگهداری کرده تا زنبور با تغذیه طبیعی عسل تولید کند. عسل طبیعی به راحتی در دهان ذوب می شود و در انسان ایجاد انرژی می کند، در صورتی که عسل تقلبی طعمی شبیه آبنبات می دهد.

ورود به جزئیات امّا تخصص فوق العادهای میخواهد که فراتر از حوصله این بحث است و می توانید در دیگر مقالات این مبحث را مطالعه نمایید. آنزیمها و قند موجود در عسل باعث شکرک زدن آن میشود.اجسام خارجی از قبیل ذرات موم، گرده گل یا حتی گرد و غبار میتوانند به عنوان هسته تبلور باشند.

قبل از اینکه به چگونگی تشخیص عسل واقعی از تقلبی بپردازیم، مختصری راجع به پدیده رایج تبلور یا شکرک زدن (GRANULATION) عسل توضیح میدهیم:خاصیت بلوری شدن (شکرک زدن) عسل به عوامل متعددی بستگی دارد که عبارتند از:1- درجه حرارت محیط که برای عسل دمای 14 درجه سانتیگراد مطلوبترین محیط برای تبلور است.2 – آنزیم دیاستاز (آمیلاز)، این آنزیم ذرات خیلی ریز موجود در عسل را به خود جذب کرده و باعث ته نشینی و کدر شدن آن میگردد.

حل شدن عسل در آب: عسل خوب را اگر به صورت عمود در آبی که هم دما با محیط باشد بریزید عسل به صورت یک رشته وارد آب خواهد شد و ته لیوان جمع می شود. عسل تهیه شده توسط زنبور دار با تغذیه مصنوعی: گاهی در فصول سرد و یا فصولی که در محیط گل کم باشد معمولا زنبور دار از تغذیه مصنوعی برای زنبور خود استفاده می کند. زیرا در غیر این صورت در فصول سرد قیمت عسل بسیار بالا خواهد رفت.

در واقع تشخیص عسل طبیعی از تقلبی کمی سخت و دشوار است. قارچهای عسل در دمای کمتر از یازده درجه سانتی گراد رشد نمی کنند. آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از رادیکال های آزاد در بدن که باعث بیماری می شوند، کمک می کنند. این نوع عسل ها معمولا در دشت ها و جنگل ها و یا در شکاف سنگ ها و بالای درختان قرار دارد و دسترسی به آن بسیار مشکل است و معمولا توسط افراد کارکشته و صخره نورد تهیه می شود.

این نوع عسل ها به دلیل محدودیت و دسترسی سخت قیمت بالایی دارند و معمولا برای استفاده خانواده ها مقرون به صرفه نیست. توصیه ما به شما این است که اگر به عسل خوب و صد درصد طبیعی دسترسی ندارید از عسل های موجود در بازار استفاده کنید و از خواص معجزه آسا و درمانی عسل غافل نشوید زیرا بسیاری از هموطنان ما با این توجیه که در بازار عسل خوب و خالص وجود ندارد.

از مصرف عسل امتناع می کنند و یا اگر به اردبیل سفر کنید یا با یک اردبیلی هم صحبت شوید و نظرش را از در مورد بهترین عسل ایران بپرسید حتما به شما توصیه می کند که از عسل های اردبیل استفاده بکنید.

عسلی تهیه شده توسط زنبوردار که زنبور ها از گل های طبیعی تغذیه می کنند: این نوع عسل برای استفاده معمول و استفاده خانواده ها این نوع از عسل ها بشدت توصیه می شود. در کارخانه ها برای پاستوریزه کردن از عملیات حرارتی معینی استفاده می شود. در واقع تبلور گلکوز در عسل نشان دهنده طبیعی بودن عسل می باشد. به عسلی که بوی خاصی ندارد میتوان به آن مشکوک شد و شاید یکی از دلایل مصنوعی بودن باشد.

اما دقت کنید در حال حاضر و تا اواسط سال 2019 هیچ روش قطعی بجز روشهای آزمایشگاهی برای تشخیص دقیق اصل یا تقلبی بودن عسل پیشنهاد نشده است و در حال حاضر دو روش زیر دقیق ترین روش ها هستند. در آنجا کمی از آبش را جذب و مقداری دیاستاز برویش اضافه نموده، داخل شان ها می گذارد. عسل از هزاران سال پیش در میان اقوام مختلف وجود داشته است. استفاده از عسل به عنوان دارو و برای درمان بسیاری از بیماری ها از دیرباز در میان ایرانی ها رواج داشته است.

خروج از نسخه موبایل