روش های یادگیری برنامه نویسی

روش های یادگیری برنامه نویسی

برنامه نویسی علم دستور دادن به کامپیوتر است. رایانه ها فقط دستورات حاوی دو صفر و یک را تشخیص می دهند و زبان های دیگر را نمی فهمند و نمی دانند. این زبان به عنوان زبان ماشین یا زبان باینری شناخته می شود و مسلماً زبان برنامه نویسی پیشرو در نظر گرفته می شود. برای دادن دستورات مناسب به رایانه برای انجام عملیات و فرآیندهای مختلف، پلتفرم باید دستورالعمل‌هایی را ارائه کند که برنامه‌نویس بتواند آن را درک کند. پلتفرم این دستورالعمل ها را برای پردازش به زبان ماشین ترجمه می کند. این فرآیند کامل شده است. این پلتفرم یک زبان برنامه نویسی است و فرآیند وارد کردن دستورات در این زبان برنامه نویسی در واقع برنامه نویسی است و زبان های برنامه نویسی پل ارتباطی با ماشین ها و کامپیوترهای پیچیده هستند. اگرچه زبان ها با یکدیگر متفاوت هستند. مجموعه آموزش سئو و برنامه نویسی ژاکت آکادمی در ژاکت میتواند گزینه خوبی برای شروع باشد.

این فریم ورک ها یا زبان های برنامه نویسی بر اساس رایانه ها و دستگاه ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: زبان های تفسیری و زبان های کامپایل شده.

کامپایلر برنامه خاصی است که کدهای نوشته شده را به یک زبان برنامه نویسی تبدیل می کند. پس از اینکه کد در اسمبلر نوشته شد، کد با وارد کردن آن به اسمبلر بازسازی می شود تا آن را به بخش های کاربردی جداگانه تقسیم کند.

مفسر همچنین یک برنامه ویژه است که کدهای نوشته شده به زبان میانی را ترجمه کرده و به زبان ماشین ترجمه می کند.

تفاوت بین یک برنامه زبان کامپایل شده و یک برنامه زبان تفسیر شده در این است:

زبان های تفسیر شده کد را یک بار می خوانند و هر بار که به یک تابع خاص نیاز است کد را تفسیر می کنند، اما زبان های تفسیر شده یک خط کد را می خوانند و تفسیر می کنند و سپس به خط بعدی می روند.

برنامه های زبان ترجمه شده مستقل از سیستم عامل هستند و می توانند روی هر سیستم عاملی اجرا شوند، اما برنامه های زبان کامپایل شده باید برای هر سیستم عامل اصلاح و بازنویسی شوند.

برای اجرای برنامه های ترجمه شده باید یک مترجم بر روی سیستم عامل نصب شود، اما کامپایل برای برنامه های زبان ضروری نیست.

سرعت اجرای برنامه های تجزیه شده بسیار پایین است در حالی که سرعت اجرای برنامه های کامپایلر بسیار بالاست.

زبان های برنامه نویسی تفسیر شده برای مبتدیان آسان تر از زبان های برنامه نویسی کامپایل شده هستند.

صرف نظر از نوع ماشین و کامپیوتر، زبان های برنامه نویسی به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: زبان های برنامه نویسی سطح پایین و زبان های برنامه نویسی سطح بالا.

زبان های برنامه نویسی سطح پایین به زبان ماشین و زبان اسمبلی تقسیم می شوند.

روش های یادگیری برنامه نویسی
روش های یادگیری برنامه نویسی

یک زبان برنامه نویسی پایه

زبان ماشین یکی از اولین زبان های برنامه نویسی است. این زبان فقط از دو صفر و یک کاراکتر تشکیل شده است و کدها رشته ای از اعداد هستند. کد این زبان بسیار سفت و سخت و پیچیده بود که منجر به ایجاد زبان اسمبلی شد.

زبان اسمبلی به صورت کاراکترهای کوتاه و ساده با معانی خاص نوشته می شود، این کدها وارد برنامه اسمبلر شده و توسط سخت افزار کامپیوتر صفر تفسیر می شوند.

زبان های برنامه نویسی سطح بالا

اگرچه زبان‌های اسمبلی به دلیل پیچیدگی زبان ماشین و نیاز به زبان ساده‌تر برای کدنویسی ایجاد شده‌اند، زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا نیز به دلایلی مشابه زبان اسمبلی ایجاد شده‌اند. زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا برای کدنویسی سریع‌تر، به زبان انسانی نزدیک‌تر و استفاده آسان‌تر هستند. این سطح از زبان برنامه نویسی شامل زبان های بسیاری است و بیشتر زبان هایی که می شناسیم بخشی از آن هستند.

منطقه برنامه نویسی

انتخاب پلتفرم برنامه نویسی یکی از مهم ترین انتخاب هایی است که به طور مستقیم بر آینده برنامه نویس تاثیر می گذارد. پلتفرم برنامه نویسی مکانی است که برنامه نویسان می توانند با کدهایی که برای انواع مختلف دستگاه ها، مخاطبان و کاربران می نویسند کار کنند.

برنامه دسکتاپ

توسعه و ثبت اپلیکیشن برای کامپیوترهای دسکتاپ و موبایل یکی از وظایف توسعه نرم افزارهای دسکتاپ می باشد. برنامه هایی مانند Photoshop، Browser یا Office نمونه هایی از برنامه های توسعه یافته در این زمینه هستند.

برنامه نویسی وب

هر وب سایتی که با مرورگر باز می کنید و از محتوای آن استفاده می کنید یک برنامه وب است. برخلاف برنامه های اسکریپت، پردازش این نوع برنامه ها توسط سخت افزار سرور این وب سایت ها انجام می شود و هیچ بار پردازشی به جز نمایش محتوای آنها بر روی سیستم شما نمی افتد. زبان این نوع برنامه ها نیز کمی با زبان های برنامه نویسی دسکتاپ متفاوت است.

برنامه های موبایل

تلفن های همراه امروزه بخش مهمی از زندگی ما هستند و این دستگاه ها نیز کاربردهای خود را دارند. با توجه به تعداد زیاد گوشی های موبایل مورد استفاده در دنیای برنامه نویسی، این سایت همچنان محبوبیت زیادی دارد و هر روز در حال رشد است.

هر کسی در هر حرفه ای باید ابزار حرفه خود را درک کند و به خوبی از آنها استفاده کند. ابزار اصلی یک برنامه نویس زبان برنامه نویسی مورد نظر او است.

رشته های مختلف برنامه نویسی زبان مخصوص به خود را دارند و ما برای هر یک از این رشته ها زبان برنامه نویسی مناسبی را معرفی می کنیم. C، Python، Java، Java Script، PHP، Swift، C#، C++ و Kotlin.

زبان C

C والد همه زبان های برنامه نویسی است. با قدرت و ابزار این زبان می توانید هر کاری انجام دهید. این زبان به عنوان زبان پایه برای سایر زبان ها در نظر گرفته می شود و سهولت یادگیری این زبان یادگیری زبان های دیگر را آسان می کند. این زبان روی بسیاری از دستگاه ها کار می کند و برای برنامه نویسان تابعی پایه بسیار مفید است. بسیاری از سیستم عامل ها و برنامه های کاربردی به این زبان نوشته شده اند. ویندوز مایکروسافت و MacOS اپل به این زبان توسعه یافتند و در توسعه سیستم عامل های موبایل نیز از آن استفاده شد. برنامه های محبوب مانند Adobe Photoshop و Adobe Premiere pro یا مرورگرهای دیگر مانند Google Chrome از این زبان پشتیبانی می کنند.

پایتون

پایتون محبوب ترین و ساده ترین زبان برای یادگیری است. یادگیری پایتون به قدری آسان است که از آن برای آموزش برنامه نویسی به کودکان استفاده می شود. سهولت کد نویسی پایتون تنها دلیل محبوبیت آن نیست، بلکه ویژگی های زیادی نیز دارد. پایتون منطقی ترین زبانی است که تقریباً مردم عادی می توانند آن را درک کنند. این بدان معناست که کدهای نوشته شده در پایتون در زندگی معمولی انسان ها به همین معنی است. پایتون یک زبان برنامه نویسی چند منظوره است و در بسیاری از پلتفرم ها مانند ویندوز، لینوکس، اندروید و iOS پشتیبانی و استفاده می شود. از پایتون بیشتر برای ایجاد برنامه هایی استفاده می شود که نیاز به تجزیه و تحلیل بالا و هوش مصنوعی دارند. پایتون با بسیاری از پایگاه های داده ارتباط برقرار می کند و به یک پایگاه داده محدود نمی شود. این زبان رایگان است و هر کسی می تواند بدون پرداخت هزینه از آن استفاده کند.

جاوا

جاوا یک زبان سطح بالا و شی گرا است و شباهت های زیادی به زبان های برنامه نویسی C و C++ دارد. جاوا نیز یک برنامه چند پلتفرمی است و بر روی بسیاری از سیستم ها اجرا می شود. این 100٪ با هسته جاوا سازگار است. یعنی “یک بار بنویس، همه جا اجرا کن”. جاوا یک زبان برنامه نویسی ساده مبتنی بر شبکه، تفسیر شده، قوی، ایمن، با کارایی بالا، چند رشته ای و انعطاف پذیر است. سرعت نسبتا پایین در برخی موارد و نداشتن مجوز رایگان از معایب این زبان است که برای پروژه های بزرگ اهمیت چندانی ندارد.

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان شی گرا، پویا و تفسیری است. این زبان برای برنامه نویسی سمت سرور و کاربر استفاده می شود. این زبان ارتباط نزدیکی با زبان های برنامه نویسی وب مانند CSS و HTML دارد و به کدهای آنها پویایی و انعطاف می بخشد. جاوا اسکریپت همچنین برای برنامه نویسی اپلیکیشن های موبایل استفاده می شود. هیچ شباهتی بین جاوا و جاوا اسکریپت وجود ندارد. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است و کاملا جدا از زبان جاوا است. تنها شباهت، شباهت نام در زبان C است که می توان آن را معادل دانست.

PHP

PHP یک زبان برنامه نویسی متن باز است که برای طراحی صفحات وب استفاده می شود. زبان آنقدر قدرتمند است که می تواند هر فضایی را بسازد و ارتقا دهد. PHP مخفف Hyper Preprocessor است. PHP به خودی خود آسان برای یادگیری است، اما برای نصب در این زبان، باید زبان های دیگری مانند HTML، JavaScript، CSS و پایگاه داده MySQL را یاد بگیرید. همانطور که گفته شد PHP برای برنامه های تحت وب مناسب است و برای برنامه های دسکتاپ یا موبایل چندان کاربردی نیست.

سوئیفت

سوئیفت یک زبان برنامه نویسی متن باز از اپل است. این یک زبان و کامپایلر همه کاره است که برنامه های نوشتاری آن توسط تمام محصولات اپل پشتیبانی می شود و به دلیل کد منبع باز آن می توان آن را بر روی پلتفرم های دیگری مانند لینوکس، اندروید و ویندوز استفاده کرد. در واقع این زبان برای به روز رسانی و رفع باگ های زبان برنامه نویسی قبلی اپل یعنی Objective C معرفی شد. البته هدف اصلی آن تصحیح خطاهای اشاره گر است توسعه پروتکل این زبان امکان ایجاد ساختارهای مختلف بر روی کلاس ها و انواع مختلف را فراهم می کند دقت بالای این زبان امکان ایجاد کدهای کوتاه و ساده برای فرآیندهای مختلف را فراهم می کند جمعیت کم آمار نقطه ضعف سوئیفت است، اما از طرف دیگر، این آمار پایین فرصت های زیادی را برای پیشرفت شخصی یک برنامه نویس ایجاد کرده است.

سی شارپ (C#)

سی شارپ (C#) عضوی از سه زبان ملی مایکروسافت است که مانند سایر زبان های رایج در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. سی شارپ یک زبان سطح بالا است که یادگیری آن تقریباً به آسانی C، C++ و جاوا است. سی شارپ عمدتاً برای توسعه برنامه های دسکتاپ و وب استفاده می شود. مایکروسافت با خرید Xamarin و تبدیل آن به یک پروژه توسعه سی شارپ، این زبان را محبوب کرد و امکان توسعه برنامه های کاربردی با استفاده از سی شارپ برای پلتفرم موبایل را فراهم کرد. دانش بالای این زبان او را به عرصه بازی سازی کشاند تا قدرت خود را در آنجا نشان دهد.

کاتلین

Kotlin به عنوان یک زبان متن باز و تایپ ایستا برای ساخت اپلیکیشن برای اندروید و iOS طراحی شده است. در عوض، کاتلین در ماشین مجازی جاوا اجرا می شود و آن را به یک رقیب جدی برای خود جاوا تبدیل می کند. Kotlin در سمت سرور، سمت مشتری و توسعه وب نیز موجود است. گوگل کاتلین را به عنوان زبان برنامه نویسی دیگر در کنار جاوا برای اندروید معرفی کرد و محبوبیت آن را افزایش داد. Kotlin همچنین از پلتفرم های متقابل پشتیبانی می کند: Windows، macOS، Linux و Android. فناوری Kotlin Native به برنامه های کامپایل شده با این زبان اجازه می دهد بدون ماشین های مجازی اجرا شوند و دستگاه های قدیمی اما آسیب پذیر می توانند آنها را اجرا کنند. کد کاتلین کارآمدتر و سریعتر از جاوا است. در حوزه وب، از این زبان برای توسعه کد سمت سرور نیز استفاده می‌شود و Kotlin می‌تواند در هر جا جاوا در دسترس باشد استفاده شود. این کد زبان به کد جاوا اسکریپت نیز کامپایل شده و می تواند به زبان های دیگر تبدیل شود.

تاکنون تنها مطالبی ارائه شده است که یک ایده کلی از فضای برنامه نویسی ایجاد کرده و زمینه لازم برای درک بحث زیر را ایجاد می کند. اما ساده ترین راه برای یادگیری این زبان ها چیست؟

آموزش با وب سایت ها و بسته های آموزشی آموزش برنامه نویسی

برای یادگیری برنامه نویسی نیازی به تحصیلات آکادمیک ندارید. با گسترش دنیای فناوری، آموزش مجازی به جای رویکردهای دیگر به این حوزه کشیده می شود. در سال های اخیر و در طول همه گیری کرونا، تقاضا برای این نوع آموزش نیز افزایش یافته است. اما در مورد برنامه نویسی و آموزش دروس آنها، روش های مختلفی برای یادگیری تقریباً همه چیز وجود دارد.

در حال حاضر سایت های زیادی برای آموزش برنامه نویسی و سایر علوم وجود دارد و می توانند بهترین انتخاب برای کسب مهارت های برنامه نویسی باشند. دوره های آموزشی در این سایت ها به شما این امکان را می دهد که در خانه یا جای دیگر پشت کامپیوتر یا تلفن همراه بنشینید و با کلاس های آنلاین و وبینارهای مختلف اینترنتی، فیلم های آموزشی از پیش ضبط شده یا بسته های آموزشی آفلاین شروع به یادگیری کنید. برای هر زبان برنامه نویسی و مهارتی که می خواهید یاد بگیرید، نمونه های آموزشی را در اینترنت خواهید یافت.

کلاس برنامه نویسی

صرف نظر از اینترنت و فضای آنلاین، کلاس های حضوری نیز می تواند بسیار مفید باشد. تعامل حضوری و فیزیکی با دیگران و معلمان و پرسش و پاسخ لحظه ای از مزایای این روش آموزشی نسبت به سایرین است. مجموعه آموزش سئو و برنامه نویسی ژاکت آکادمی  که توسط ژاکت برگذار میشود میتواند گزینه خوبی برای شروع باشد.

کتاب های برنامه نویسی خودآموز

کتابچه راهنمای برنامه نویسی خودتان را انجام دهید یک راه عالی برای یادگیری برنامه نویسی است. شما نیازی به معلم ندارید، اینترنت و هزینه آن بسیار بالاست، به همه اینها نیاز نخواهید داشت، فقط کتاب درسی خود را تهیه کنید. برای هر زبان برنامه نویسی و هر بخش یک کتاب ویژه تهیه کنید و از آن شروع به یادگیری کنید. نبود روش های پیشرفته تست و معاینه و همچنین قدیمی بودن و منسوخ بودن بسیاری از مواد از ایرادات آن است.

دکمه بازگشت به بالا